Att dansa med hästar

Det där med att vara hästmänniska, det är bara andra hästmänniskor som kan förstå. 
 
När jag rider sitter jag inte bara och åker runt på en häst. För det första är det inte jag - det är vi, jag och hästen. Tillsammans. Ett team. Ett samarbete. Känslan går inte att beskriva, den måste upplevas. Jag har provat många sporter men ingenstans har jag fått samma känsla. Aldrig ens en liknande känsla faktiskt. Det går inte att jämföra med en vanlig lagsport. Samarbetet mellan mig och hästen finns på så många plan. Min häst är min bästa vän. Samtidigt skulle min häst rent krasst faktiskt kunna döda mig. Han väger flera gånger mer än jag och olyckor händer.
Men jag litar på honom. Till hundra procent. Och han litar på mig. Ömsesidig respekt. Ömsesidig kärlek. Vi är ingenting utan varandra. 
 
Dressyr är att dansa med hästen. Hästar ger oss vingar vi aldrig haft. Kraft vi aldrig kan frammana själva. Elegans, styrka och glöd. Vi dansar ihop, min häst och jag.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0