Det där med restaurang och buffé

Jag jobbar på hotell/ restaurang. Oftast jobbar jag med frukost och lunchservering. Vi som jobbar har en sak som vi diskuterar en del: hur otroligt mycket mat folk slänger när de äter buffé. Det är helt galet. En del slänger mer mat vid frukosten än vad jag ÄTER till frukost. Glömde du bort att du inte gillar äggröra eller vad? Och alltså, behövde du verkligen fyra servetter? Antagligen inte, eftersom du lämnade tre av dem i princip orörda. Dessvärre tryckte du ner dem i din kaffekopp så vi får slänga dem ändå. Det är väl en sak om du inte orkar äta upp maten som någon annan har lagt upp åt dig, men på buffé bestämmer du faktiskt själv hur mycket eller lite du vill äta.
Jag insåg inte förrän jag började jobba på restaurang, hur mycket mat som faktiskt slängs. Mat som det inte är något fel på över huvud taget. Är det inte sorgligt? Både ur ett miljöperspektiv och ur ett rent ekonomiskt perspektiv. Maten ska produceras, transporteras och tillagas. Allt detta kostar energi. För att sedan hamna på någons tallrik och sedan slängas. Transport igen med sopbilen, förstöras. Energi, energi, energi. Ett sådant slöseri!
Jag har väl varit lika miljömedveten som de flesta andra, ingen direkt extremist. Men detta reagerar jag faktiskt ganska starkt på. Det gör ont i mig att en människa kan slänga mat för att hon inte vill äta upp det medan en annan inte har mat för dagen. Varför?
Jag frågade min chef om det inte fanns något sätt att ge detta till behövande. Hon sa att problemet är att då behöver vi ett gäng behövande i närheten. Vi kan inte gärna skippa maten ner till Afrika. Båstad är ju inte direkt känt för sina slumkvarter och hungrande folkmassor..
Rent själviskt tycker jag också att det är rätt segt att behöva släpa mat, som ändå inte äts, fram och tillbaka mellan kyl, servering och disk. Onödigt.
Nej. Summa summarum är: släng mindre mat. Snälla. Jag vet att jag ska försöka i alla fall.


Kommentarer
Ellinor

Ni kan ju försöka göra något liknande som jag tror Apelryd gör. De ger resterna till nån bondgård i närheten tror jag...

2013-08-11 @ 07:45:24
Ellinor

Ni kan ju försöka göra något liknande som jag tror Apelryd gör. De ger resterna till nån bondgård i närheten tror jag...

2013-08-11 @ 07:45:24


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0