Vanlig skolvecka

Jag tänkte att jag skulle berätta lite om hur vår undervisning går till. Det är ganska annorlunda mot hur jag har pluggat tidigare, både jämfört med högskola men framförallt jämfört med gymnasiet.
 
 
 
En vanlig vecka har vi ett antal föreläsningar. Varje föreläsning byggs upp som 45:15:45, dvs 45 minuters föreläsning, 15 minuters rast, 45 minuters föresläsning. Vissa föreläsningar kan vara längre eller kortare, men detta är standard. 
Föreläsarna utgår från power points som vi får tillgäng till via internet. Man kan alltså skriva ut dessa på papper, eller som jag - ladda ner dem på min iPad och anteckna direkt på bilderna i den. Väldigt smidigt faktiskt! Allt på samma ställe och inte massa papper att hålla reda på.
 
Vi har också varje vecka ett så kallat basgruppsfall. Vi har fallbaserat lärande, och det är här det kommer in. Vi är indelade i basgrupper med ca åtta personer i varje. alla grupper får ett påhittat fall som handlar om det vi går igenom för tillfället. Vårt första fall handlade om en hund som ätit något olämpligt och då skulle vi ta reda på hur maten går genom tarmarna för att kunna lista ut var saken hade fastnat. 
Kursen vi går på nu har lite mer diffusa fall. Den här gången handlade det om genetik. Utgångspunkten var en etisk diskussion om människans framavling av raser som Belgian Blue och wippethundar som ser ut som body builders. Det som är fel på dessa raser är att de saknar en spärr som egentligen ska hindra musklerna från att växa mer än till rimlig maximalnivå. Det är därför de blir så muskliga. 
Utifrån detta gick vi vidare och kollade på avkommescheman där ärftliga sjukdomar dokumenteras. Som instuderingsmål fick vi en radda med genetik-saker vi ska lära oss tills nästa möte, då vi följer upp målen och diskuterar dem i grupperna. 
 
Jag gillar verkligen den här typen av lärande. Det blir så mycket roligare när man kan hänga upp faktan på något mer konkret. Dessutom lär vi oss hur vi kommer använda oss av våra kunskaper senare ute i arbetslivet. 
 
Ibland har vi också övningar eller laborationer då vi får göra saker mer praktiskt. Eller i alla fall typ praktiskt. Kolla på molekyler i 3D på en dator, göra faderskapsbestämnigar på påhittade föl, pipettera upp och jämföra proteinkomplex och annat spännande eller mindre spännande. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0