Stresstips

Jag läste ett blogginlägg om stress och blev lite rädd. Jag vet att jag svarar dåligt på stress och jag är ständigt rädd att det ska bli för mycket. Vilket det blir ibland och då känns livet mörkt tills stressen har gått över. Kanske inte det bästa när man pluggar på ett så intensivt program som jag gör, men vad gör man inte för att nå sina drömmars mål?

 

Jag försöker i alla fall hindra mig själv från att stressa för mycket. Här är mina tips:

1)      Det absolut viktigaste och bästa tipset är att se till att få tummen ur och faktiskt sätta sig med plugget som man är så stressad över! Ingen uppgift är så stressande som den man inte har gjort.

2)      Försök inte (som i alla fall jag ofta får tips om) att ”ta det lugnt, se på en film och tänka på annat” dagen innan en tenta. Detta är bara ännu mer stressande. Se ovan.

3)      Sov ordentligt och ät mat. Utan detta är det svårt att koncentrera sig à man lär sig inget = måste plugga ändå mer för att faktiskt få något resultat = mindre tid över till annat.

4)      Efter tentan – vila! Eller gör som jag gillar att göra, storstäda hemma direkt när jag kommer hem och sedan lägga mig på soffan och kolla på romantiska komedier resten av helgen. (Det är något visst med att storstäda efter en tenta. Även om det är kaos i tankarna så blir det i alla fall i ordning hemma.) 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0