Livsmål

Ett problem när man studerar är att man har så otroligt mycket tid som man själv ska disponera. Eller ja, i perioder är problemet att man har så väldigt mycket att göra att man knappt hinner med allt. Så problemet är kanske i själva verket ”hur ska jag planera min tid?”. Jag vill hinna med följande:

  • Plugga och lära mig precis allt och få alla rätt på alla tentor.
  • Motionera och bli snygg till beachen.
  • Rida, för att det är vad jag älskar. Helst utvecklas och bli duktigare.
  • Hålla mitt rum fräscht och städat och snyggt möblerat, helst snyggast i min korridor.
  • Vara en jätterolig person som har massa vänner.
  • Hitta på en massa saker med nämnda vänner.
  • Festa (för att det ”ska” man göra när man pluggar).
  • Vara skitsnygg hela tiden, detta innefattar att duscha lagom ofta (inte för ofta för det sliter tydligen på hår och hud men inte för sällan för, let’s face it, det är äckligt), skapa en egen stil, välja snygga och smickrande kläder som passar min stil varje dag, sminka mig så att jag är mitt snyggaste jag varje dag. Allt detta ska göras så att det ser ut som om man inte har ansträngt sig det minsta.
  • Laga supergod och supernyttig och superklimatsmart mat som imponerar på alla vid lunchen i skolan.
  • Vara aktiv i kåren för att det är roligt och viktigt och för att det ser bra ut i ett CV.
  • Läsa massa böcker och vara intellektuell och smart.
  • Dessutom vill jag helst hinna med att vila lite med jämna mellanrum, typ sova åtta timmar varje natt och ha minst en ”göra-ingenting-dag” i veckan.

Hmm, när jag tittar på detta ser jag att problemet kanske inte är att jag är student utan att jag är överambitiös-ska-göra-allt-nu-med-en-gång-perfektionist som pressar mig själv rätt så hårt. Det inser väl vem som helst att man inte kan hinna med att göra allt det där på en gång. Eller ja, vem som helst utom jag kanske. Nej ändring My!

Efter lite eftertanke blir mina nya mål följande:

  • Plugga så att jag blir godkänd i alla kurser. Ta hjälp av mina klasskamrater när jag inte förstår.
  • Äta lagad mat en gång om dagen, förslagsvis lunchen. Laga mat så att det räcker till flera matlådor så att jag inte behöver laga mat så ofta.
  • Rida på ridskolan en gång i veckan. Utan krav på att vara bäst eller ha snyggast ridkläder utan bara för att det är kul.
  • Göra andra aktiviteter utanför skolan. Men bara när jag har tid och lust och aldrig för någon annan anledning än för att det är roligt.
  • Inse att jag är duktig nog på det jag gör och sluta försöka göra allt bäst.
  • Vila när jag behöver. Sömn är viktigt. Inte plugga för sent på kvällen.
  • Och det viktigaste: komma ihåg att göra det jag älskar.
Livet när det är som bäst. Sommar, barbacka, benen får dingla längs sidorna på världens bästa häst. Lycka. 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0