keep calm and study on

Den här helgen blir en riktig plugghelg för mig. Jag kämpar fortfarande med alla hundens ben, men jag tycker att det börjar släppa lite nu faktiskt. Det snurrar inte riktigt lika mycket i huvudet längre. Vi ska ha ett test i osteologin (benen) på onsdag så då ska jag kunna allihopa så det är bara att kämpa på!
 
Jag har köpt en iPad! En tjej i min basgrupp visade hur hon använder sin och jag blev så imponerad at jag bara var tvungen att härma henne. Jag älskar den redan. Jag har köpt en superbra app där jag kan ha alla föreläsningar, viktiga papper, benbilder, dissektionshandledningar, anteckningar osv. Det känns väldigt skönt att slippa bära på en miljard papper och pennor. Nu har jag allt på samma ställe. Dessutom är det väldigt roligt att sitta och greja med den, jag känner mig lite som ett barn i en leksaksaffär. 
 
Ett litet smakprov på några av de mest basic benen. 
 
Jag känner att jag har börjat komma på plats här i Uppsala nu. Mitt rum är möblerat, mina kläder i garderoben och tavlorna på väggen. Jag har hittat till mataffären och till ett litet köpcentrum några minuter bort. Jag börjar kunna vägen till och från skolan och stan. Jag börjar känna mig lite hemma, helt enkelt. Jag trivs faktiskt bättre än jag väntade mig att jag skulle göra. Jag kände ingen när jag kom och visste inte ens vart skolan låg. Efter en intensiv insparksvecka och en nästan lika intensiv första skolvecka börjar klassen bli kompisar och jag känner mig inte speciellt ensam längre. 
 
I veckan fick vi en rundvandring på universitets-djursjukhuset som ligger på campus. I årskurs fyra och fem har man klinik-praktik, fram tills dess är det mest döda djur som man får pyssla med. Jag längtar! 
Lite roligt, många i klassen (mig själv inräknat) blir numera helt lyriska när vi ser levande djur. Många av de äldre veterinärstudenterna har hund och vår lycka är gjord när vi amöbor får klappa och gosa. 
 
Annars har det varit fullt upp även efter skoltid hela den här veckan också. Jag har provat lerduveskytte, varit på hembjudningar, fikat med djuretiska utskottet, skakat rumpan på nation, cyklat vilse, skaffat kundkort på clas ohlson och ätit massa skräpmat. Typ sånt som man ska göra när man är stundent alltså. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0