Vad man lär sig i Oslo

Hela helgen har jag varit på Nordiska Veterinär-Mästerskapen. Då träffas veterinärstudenter från Sverige, Norge och Finland (tydligen även Danmark vissa år) och tävlar i friidrott mot varandra. Sedan har man sittning på kvällen och festar hela natten. I år hölls det hela i Oslo så vi var 37 svenska veterinärstudenter som åkte iväg tidigt i fredags morse och kom hem nu på söndag kväll. Om man säger såhär, festandet är det viktiga och sporten kommer på andra plats. Jag tävlade dock i 100 m, spjut, kula och dragkamp. Det gick väl ... bra. Typ. Festandet gick däremot riktigt bra. Det är där jag har min talang, tror jag. 
 
Vad jag kommer ta med mig från den här helgen:
  • Låten "The fox" med Ylvis (http://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE) kommer förevigt att förknippas med Oslo. 
  • Att sova på sidan när man har ett tunnt liggunderlag direkt på golvet är mycket smärtsamt. Det är betydligt bättre att sova på magen.
  • Norska är ganska svårt att förstå. Finska är helt omöjligt att ens försöka gissa sig fram på.
  • I Norge verkar det inte finnas varken vegeterianer eller laktosintoleranta, eller så äter de aldrig någon mat.
  • I Norge äter man havregryn och mjölk till frukost. Jag saknade filmjölk. 
  • Det är långt mellan Uppsala och Oslo.
  • Lita inte på att åksjuketabletter alltid funkar. Det gör de inte.
  • Jag bör inte utöva friidrott på något annat sätt än framför tvn. Ingen annan sport heller, för den delen. 
  • Att ha en klassdans är ett bra sätt att imponera på andra. 
  • Om man inte dricker alkohol slipper man bli bakfull dagen efter. Mycket praktiskt.
  • Det finska sättet att basta är mycket bättre än det svenska.
  • Att basta mitt i natten är mycket bättre än att basta på dagen.
  • Veterinärstudenter vet hur man festar!
  • Det är ett under om jag inte är sjuk imorgon.
  • Detta ska jag definitivt göra om nästa år. 
 
Här är arenan som vi var på, Bislet. Superstor. Läktarna var inte helt fulla när vi var där, konstigt nog.
 
Jag i min snygga outfit som kastar spjut mycket graciöst. (Foto: Johanna Fogelberg)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0