När tentorna tar över livet

Tentorna avlöser varandra nu. Bam bam bam. Tenta tenta tenta. 
Igår hade vi tentan som kallas gatloppet. Det är en praktiskt stationstenta. På varje station finns något organ eller liknande. Vissa får vi röra och vända och så men de flesta får vi bara titta på. På organen finns massa små skyltar med siffror. I vårt tentahäfte står frågor i stil med "vilken struktur är nr 39", "vilket nummer har colon transversum" eller "vilken djurart tillhör organet märkt med nr 9". Vi har fem minuter på oss på varje station och det var 25 stationer, om jag minns rätt. 
Det var ingen kul tenta, inte kul alls. Jag fick hjärnsläpp på vissa väldigt basic saker och blandade ihop massa. Nej, jag fick verkligen inte fram mitt bästa igår. 

Plötsligt känns skolan jättetung. Det är bara tentaplugg på tentaplugg och varje ledig stund är fylld av dåligt samvete för att jag inte pluggar. "Bit ihop, det är bara en och en halv månad kvar". Jo, det stämmer. Men på den tiden ska jag hinna med tre tentor till. Detta är förutsatt att jag inte får några fler omtentor. Dessutom ska jag åka till Kroatien över Kristi himmelsfärd. 

Missförstå mig rätt. Jag är jätteglad att jag går på den utbildningen som jag gör men den är tung. Riktigt tung ibland. Speciellt när solen skiner och jag sitter i mitt källarrum och pluggar till en stor tenta som jag ändå chabblar till för att jag på tentadagen plötsligt inte kan komma ihåg de mest grundläggande grejerna. 

Usch, just nu känns det inget kul alls. Tentorna genomsyrar hela mitt liv så plötsligt känns självkänslan knuten till tentaresultaten och inget annat. Det är inte bra. Inte bra alls. 

Till mig själv: läs vad katten säger och upprepa som ett mantra!





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0