Studiebesök och funderingar

Häromdagen var vi med klassen på ett jätteintressant studiebesök som vår fantastiska kår hade ordnat. Vi var på en stor gård med produktionsdjur. Det är SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet) som äger gården och djuren används både i forskningssyfte och i produktionssyfte. Där finns mjölkkor och slaktsvin och fjäderfä om det är ett forskningsprojekt om just fjäderfä som pågår.

Vi fick inte gå in i stallarna (smittskyddsrelaterade anledningar) men vi fick kolla genom stora fönster. Vi fick framförallt kolla på mjölkkorna och hela produktionen kring dem. Det är ju som så att en mjölkko måste kalva för att börja producera mjölk, därför finns det även kalvar på gården. Jag tycker det är väldigt hemskt att kalvarna tas ifrån sin mamma bara efter några timmar, vilket är standard. Någonstans förstår jag varför man gör så men mitt hjärta gråter ändå när jag ser små kalvar som äter foder ur fodermaskiner istället för att dia från sin mamma.

Jag tycker också att det känns inhumant att ha grisar som aldrig får känna solstrålar mot ryggen eller vinden mot trynet, bara för att de ska utsättas för så lite smittor som möjligt och därför växa snabbare och kosta mindre pengar.

 

Jag vet inte riktigt hur jag som konsument ska ställa mig till detta. Jag vill å ena sidan gynna svenska företagare eftersom jag vet att djuren har det betydligt bättre här än i andra länder. Å andra sidan tycker jag inte att de har det speciellt bra här heller. Vad tycker ni?

 

Studiebesöket var i alla fall väldigt bra. Vi fick massvis med välgrundad information och för oss som inte har så stor erfarenhet av lantbrukets djur är det nyttigt att få se hur det faktiskt går till på en mjölkgård eller grisgård.

 

I anslutning till SLUs gård finns också ett slakteri. Vi fick inte kolla hur det gick till där men vi fick kolla på en del filmer på hur slakten egentligen går till. Veterinärer han nämligen stort ansvar i samband med slakt och många veterinärer jobbar på slakterier. Alla slakterier har veterinärer som kontrollerar djuren före och efter slakt. Därför är det väldigt viktigt att vi studenter lär oss om slakt och vi kommer senare även ha hela kurser kring produktion och livsmedel.

Slakterier är kanske inte det första man tänker på när man tänker att man ska bli veterinär, men det är faktiskt inte bara små söta hundar och hästar. (Trots att många tror det när jag berättar att jag ska bli veterinär. Ofta när jag säger att jag för tillfället är mest inne på att jobba med antingen häst eller smådjur ser de frågande ut och frågar vad man annars skulle jobba med.)

Slaktfilmerna var inte speciellt kul att se. Jag blev mer påverkad än jag hade väntat mig. Jag tänker inte berätta några detaljer men jag var tvungen att titta bort när det handlade om hästar.

Om någon är sugen på att kolla på filmerna eller läsa mer om det så kolla in den här länken: http://disa.slu.se/

 

Jag antar att det där med slakt är en sådan sak som man måste förhålla sig till som veterinär och veterinärstudent. Jag har ganska mycket att jobba på där. Jag tycker att det är ganska jobbigt att tänka på. Ändå äter jag kött. Bara svenskt, men ändå. Jag är alltså ganska genomsnittlig när det kommer till synen på kött tror jag. 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0