Nu är det finito

Jepp, nu är årskurs ett på veterinärprogrammet helt, totalt slut. Jag fick tentaresultatet för sista tentan idag och jag var godkänd. 
Jag har inte riktigt kunnat ta sommar tidigare, det kunde ju bli så att jag var tvungen att plugga till en omtenta. Men nix pix. Jag klarade den och är därmed helt klar med första året. 





Innan jag började på veterinärprogrammet hade jag aldrig någonsin varit på gränsen att inte klara en tenta. Det fanns knappt på kartan. Nu är det annorlunda. Både gymnasiet och annat jag pluggat på universitetsnivå har i jämförelse varit rena barnleken. Jag går i en klass med hundra elever som alla har bland de absolut högsta betygen eller högskoleprovsresultaten i Sverige. Har man inte det kan man inte komma in på programmet. Vi har alltså allihop varit otroligt högpresterande och vet hur man pluggar. Vi gillar att plugga. 
Trots detta kuggar folk. Inte bara någon enstaka utan en hel del kuggar någon tenta någon gång under året. En tenta var det tillexempel typ en fjärdedel av klassen som kuggade. 

Veterinärprogrammet är alltså väldigt krävande. Det är därför jag blir så glad och lättad varje gång jag klarar en tenta. Inte får alla rätt, utan klarar tentan. 
Vissa program, veterinär inräknat, har inga andra betyg än godkänd/ icke godkänd. Detta tog ett tag för en del av mina närstående att förstå. De var ju vana vid att jag blev glad över ett MVG och missnöjd över ett VG. 
"Jag fick godkänt!!!!" 
"Godkänt? Ojdå. Det var ju inte så bra." 

Det är bra att vi inte har fler betyg än så. Det tar bort en del av pressen (som redan är ganska stor) och det gör att nivån för att klara en kurs kan vara högre än om vi hade haft fler nivåer. Då kan man inte sätta godkäntgränsen hur högt som helst. 
När jag har pluggat på universitet tidigare har det ofta varit 50% rätt som ger godkänt, 75% ger VG, 90% ger MVG. Något sånt. 
Nu har vi oftast kravet att klara 2/3 för godkänt, dvs 67%. Vissa test har högre godkäntgräns. På en del test måste vi ha alla rätt. Detta ger en högre kompetensnivå för oss som klass. Alla måste kunna mycket eftersom alla ska bli duktiga veterinärer. Det räcker inte att vissa blir duktiga och andra sämre. Då sjunker nivån för hela yrkeskåren. 


Kommentarer
Kristina Mossberg

Många grattis! Mycket bra gjort My! Kram från oss

2014-06-25 @ 21:51:34


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0