Hästhelg

Jag har varit hela helgen hos mamma och pappa. Tyvärr har jag inte kunnat slappna av helt på grund av oväntat tentaplugg men lite avslappnad känner jag mig ändå. 

Jag har ridit båda hästarna och det gick fantastiskt bra. Vilken utveckling de har gjort! Bra jobbat mamma. Tummen upp. 
Det är så roligt att komma hem och rida på sina egna hästar. Visst, det är kul att rida på ridskolan men det är en helt annan sak att rida på våra hästar. För det första känner jag dem mycket bättre än vad jag känner ridskolehästarna. På ridskolan går i princip hela lektionen ut på att förstå hur jag ska rida just den hästen. När jag väl har insett det och det börjar gå bra är lektionen slut. Mina egna hästar känner jag bra så hela det där lära-känna-momentet försvinner. Bara att tuta och köra! (En sanning med viss modifikation..) 
För det andra så är inte våra hästar ridskolehästar. De går inte med olika ryttare varje dag och de går inte med nybörjare. De vet inte att man kan trilla av och de blir aldrig av misstag ryckta i munnen. Jag vill inte säga att de är oförstörda för jag tycker att det ger fel bild av ridskolans hästar (jag brukar hävda att ridskolehästar är västvärldens hjältar och det håller jag fast vid) men ni förstår poängen. Det är helt enkelt väldigt annorlunda att rida sina egna hästar jämfört med andras hästar. Himla kul var det i alla fall och det gick riktigt bra!




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0