Powerballadsparad

Idag har jag skrivit den näst sista tentan i årskurs ett på veterinärprogrammet. Jag har bara en enda ynka tenta kvar och sedan har jag gått klart ETT HELT ÅR. Omöjligt, jag har ju precis börjat. Det kan väl inte ha gått ett helt år?! Tydligen.

Tentan var på den hittills roligaste kursen, i alla fall enligt mig. Kursen heter integrativ fysiologi och för alla oss som inte har en aning om vad det betyder kan jag beskriva den ungefär som en kurs som knyter ihop allt vi har lärt oss. Hur samverkar hormonerna med varandra och med kroppen? Vad händer när blodtrycket ökar? Vad händer vid nedsatt lungfunktion? Varför? Hur? Så otroligt skönt med en kurs där man äntligen får koppla ihop saker. Plötsligt känns det som att vi faktiskt förstår hur ett djur fungerar. Hela djuret, inte bara varje del för sig.

Vi har fått lära oss varför hästar inte kan ersätta sin saltförlust efter hårt arbete med enbart en saltsten, varför hundar som är instängda i en bil behöver vatten och ett öppet fönster, varför högproducerande kor blir uttorkade lättare än andra djur, varför jod-brist kan orsaka trötthet, hur kalvningsförlamning uppstår, varför höghöjdsvistelse kan fungera som doping, för att bara nämna litegrann. Ganska coola frågor, eller hur? Och frågor som faktiskt känns relevanta för vårt kommande yrkesliv.

 

Nästa kurs börjar imorgon och handlar om immunologi. Jag vet inte riktigt vad det innebär så jag tog fram målbeskrivningen. Jag blev inte mycket klokare av det. Kolla själva, här är några av punkterna:

Eleven skall efter genomgången kurs kunna:

Redogöra för de viktigaste funktionerna hos vissa cytokiner och kemokiner:

IL-1, IL-2, IL-4, IL-5, IL-6, IL-8 (CXCL8), IL-10, IL-12, IL-17, TNF-α, IFN-α/β, IFN-γ, TGF-β).

samt känna till funktionen hos:

CD1, CD80/86, CD28, CD40, CD154, Fas (CD95), FasL (CD95L),

Intercellular adhesion molecules (ICAM),

Toll-Like Receptors (TLR),

Pattern Recognition Receptors (PRR),

samt förstå begreppen:

Pathogen associated molecular pattern (PAMP)

Danger associated molecular pattern (DAMP)

 

Detta är bara en pytteliten del av målbeskrivningen. Lovely….

 

De senaste dagarna har jag lyssnat i princip non stop på powerballader. I perioder kan jag få väldigt specifik musiksmak och just nu är det powerballader som gäller. Jag tänkte bjuda på några av mina favoriter. Lyssna och njut, och glöm inte att sjunga med! 

 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0