Ohoj!

Nu börjar en ny tentaperiod för mig. Om en vecka har vi tenta i parasitologi, några studiedagar sedan virologi, några studiedagar sedan bakteriologi. Det låter väldigt stressigt men jag tycker faktiskt mest att det ska bli skönt att få tenta av dem. (Får se om jag håller med mig själv om en vecka!) 
Just nu är jag alltså mitt uppe i parasitplugg. Man blir verkligen helt insnöad när man tentapluggar. Idag såg jag till exempel ett halmstrå på golvet och tänkte direkt att det var en mask. Tankarna hade till och med börjat vandra till artbestämning innan jag insåg mitt misstag! 
När jag råkade trampa på ett riskorn kom jag också att tänka på hur lik en mask det platta riskornet är. Pluggskadad? Pluggskadad!




Igår var jag på en himla kul sittning: återbjudningen. 
På veterinärlinjen finns ett system som enkelt förklarat går ut på att klasserna bjuder andra klasser på sittningar, inspark osv mot att få liknande aktiviteter i gengäld. Treorna och tvåorna bjuder amöborna (=ettorna) på massa saker i början på skolåret och amöborna bjuder tillbaka i och med sittningen återbjudningen. 
För alla som inte studerar kan jag förklara att en sittning är en trerätters middag med underhållning i form av spex och en massa snapsvisor. Man sjunger inte, snarare vrålar. Såklart ackompanjerat av knytnävsslag i borden så att tallrikar och glas hoppar hit och dit. 
Återbjudningen är alltså amöbornas uppgift att anordna och det är även deras uppgift att komma på ett tema. Tvåor och treor får sedan ledtrådar kring temat och ska klä ut sig. Tvåor och ettor klär ut sig som temat. Treorna klär ut sig efter ett mottema. 
Vi fick bland annat följande ledtrådar: citrusfrukter, guldpengar och nagelfilar till utdelning. Kan ni gissa temat? Pirater! 
Jag klädde ut mig till piratskatt (cred till Linda för idén!) och glittrade till tusen. Treorna var landkrabbor. Mycket fyndigt tycker jag. 
Hur som helst en mycket trevlig sittning med efterföljande släpp. (Släpp kan beskrivas ungefär som disko, fast inte så töntigt som det låter) 



Kanske inte den bästa bilden men ni förstår konceptet - allt är guld som glimrar! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0