Snart kommer Oportuno!

I söndags fyllde jag år! Hela 23 år har jag hunnit bli. Jisses. Tänk när jag var liten och gick på lågstadiet. Då gick sexorna i en annan byggnad och de var sååå stora. Vi var lite allihop lite rädda för dem. När man går i sexan är man tolv år. Nu är jag 23. Det måste betyda att jag har blivit stor.

Nu är vi på sluttampen av bakteriologikursen. I början av kursen kollade jag på alla bakterier och grät nästan för att de var så många. (62 st räknas som väldigt viktiga) Nu börjar jag kunna dem! Fantastiskt hur hjärnan fungerar. Visserligen behövs en del tankeregler som hjälp. Exempel: Bakterien Bordetella bronchiseptica ger kennelhosta. Kennelhosta drabbar hundar. Borderterrier är en hundras. Borderterrier låter nästan som Bordetella.

Vi håller på med livsmedelssäkerhetsbakterier (säg det snabbt fem gånger!) just nu. Alltså sånna bakterier som kan ge matförgiftning hos människa. Det är lite läbbigt att laborera med bakterier som jag vet kan få mig att ligga böjd över toalettstolen och kräkas i flera dagar om jag skulle råka få i mig dem. Det gäller att vara försiktig och sprita händerna ofta och sådär. Olägligt nog börjar det alltid klia helt hysteriskt i ansiktet på mig så fort jag går in i labbsalen. Så typiskt. Bara för att jag vet att jag inte borde klia mig med äckliga bacillhänder. Det är nog bara en tidsfråga innan jag smittar mig själv.

Flytten börjar närma sig nu. På lördag kommer mamma och pappa med Oportuno och då tar de även med sig en del av mina grejer ner till Skåne. Det är bara att inse att allt inte får plats i nya lägenheten. Pojkvännens grejer ska ju också klämmas in och en hel del saker jag har i bokhyllan är faktiskt inte så viktiga. Bara att köra ner alltså.
Oportuno kommer visserligen ihop med massa hästprylar och dessa tar allt annat än liten plats. Hästtäcken tar ju större plats än duntäcken till hästägare! Jag ska ta och köpa på mig några vacuumpåsar. Ni vet, sånna som man kan lägga grejer i och sedan suga ut all luft med dammsugaren. Resultat: platta paket! Vi får väl se hur det funkar med det men det kan ju i alla fall inte bli värre än icke-dammsugsförpackade täcken.
Hur som helst ser jag otroligt mycket fram emot att få hit Oportuno. Det är ändå något särskilt att rida sin egen häst.


Kommentarer
Elin

Hej! Undrar om du skulle kunna skriva lite om hur du kom in på veterinärprogrammet (högskoleprov/betyg?) och hur du fick tag på boende nära skolan? :) Vad läste du innan veterinärprogrammet? :)

Svar: Självklart! Inlägg kommer. Vad roligt :)
My Persson

2014-10-21 @ 14:51:06


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0