FIP - kattviruset som ligger mig lite extra varmt om hjärtat (inte alls en konstig sak att säga)

Jag tänkte berätta lite om vad vi läser just nu.

Första kursen under årskurs två är virologi, det vill säga läran om virus. Hur virus ser ut, förökar sig, lever osv. Det mest spännande är att lära sig om vilka symptom ett visst virus kan ge och hur man botar det. Det där med att virus befinner sig lite mellan levande och död är också rätt coolt. De lever bara inuti ett värddjurs cell, i övigt är de i princip döda. De har ingen metabolism och så men de överlever. Svårt att definiera, det där. 

Lite hypokondrisk blir man ju såklart av att läsa om virus. Speciellt när vi hade en föreläsning om virus som sprids via mat. Det där med att tvätta händerna med tvål och att använda massa handsprit känns numera som en alldeles fantastisk idé. Tur att skoltoaletterna har alkogel!

 

Ett virus som jag tycker är lite extra spännande är FIP, Felin Infektiös Pektonit. Feline betyder katt och viruset drabbar alltså bara katter. Pektonit betyder bukhinneinflammation. FIP är ett virus som ingår i familjen Coronaviridae tillsammans med en mängd andra sjukdomar, bland annat förkylningar och SARS som kan drabba människa. På bilden ser ni ett coronavirus. 

 

 

Anledningen till att jag tycker att detta är extra spännande är att en av våra katter antagligen hade just detta virus och var tvungen att avlivas på grund av det. Jag var mycket yngre vid den här tiden och kommer inte ihåg vad veterinären sa men pratade med vår virusföreläsare om det och han sa att på min beskrivning låter det som om att det handlade om just FIP, även om processen tog längre tid än vanligt hos vår katt.

 

FIP orsakas av en muterad form av felint enteriskt coronavirus och finns i två former, torr och våt.

Torr FIP orsakar avmagring, trötthet och skador på de organ som drabbas av viruset. Här går sjukdomsförloppet relativt långsamt, veckor till månader.

Våt FIP orsakar vätskeansamling i buken och brösthålan hos katten. Detta leder vanligtvis till död eftersom vätskan trycker på lungorna och ger katten andningsproblem. Från att man ser de första symptomen till att katten dör kan det ta dagar till veckor. På bilden syns en katt med vätskeansamling i buken. 

 

(Bildkälla: www.marvistavet.com)
 

 

FIP är idag svårt att diagnostisera och obotligt. Ofta avlivar man katten så att den ska slippa lida.

FIP i sig anses inte smitta mellan katter, däremot smittar coronaviruset som är grunden till sjukdomen. Det finns inget effektivt vaccin mot FIP i dagsläget.

 

(Källa: sva.se – en mycket bra hemsida om man vill läsa om djursjukdomar)

 

Det behövs alltså mycket mer forskning på FIP för att man ska kunna ta fram metoder för att diagnosticera på levande djur och för att man ska kunna bota sjukdomen. Jag tycker att det hade varit jättespännande att vara med och exempelvis ta fram ett effektivt vaccin så att katterna hade sluppit den här smärtsamma sjukdomen.

 

Virus kan verka ganska torrt att läsa om men som ni ser så är det faktiskt ganska spännande och kul när man kan grunderna så att man kan fördjupa sig litegrann. Jag gör just nu ett grupparbete om ett virus som drabbar grisars reproduktion och respiration (andning). Arbetet utgår från en vetenskaplig artikel som var såååå tråkig första gången jag läste den. När jag sedan läste den andra och tredje gången och faktiskt förstod vad som stod i den blev det plötsligt mycket roligare. Som en blixt från en klar himmel blev grisvirus nästan lite dramatiskt och jag satt i flera timmar utan att märka det.  Detta gjorde att jag blev lite sen till vår förfest igår. Vi är nämligen lediga idag och passade på att gå ut och festa igår. Det är alltid någon nation som har klubb så man kan rent tekniskt gå ut och dansa varje kväll. Lite dålig planering att jag var och gav blod tidigare samma dag bara. Jag hade missat det där med att man ska ta det lugnt under kvällen.. Istället körde jag på fullt ös och kände mig ganska yr på slutet. Jag fick till och med gå hem innan stället stängde (!). Bättre planering nästa gång. 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0