Virus och grisar

Hej bloggen!

Igår hade vi vår sista dag på virologi-kursen. Idag hade vi vår första dag på bakteriologi-kursen. Det är snabba ryck minsann. Eftersom jag har varit sjuk och för en gångs skull vilat (!) så har jag hamnat lite efter på virologin. Jag som gick ut så hårt. Typiskt. Och antagligen därför jag blev sjuk. När ska jag lära mig att min kropp inte orkar med lika mycket som min hjärna gör? Nåja, det är inte så mycket att göra åt just nu. Jag får bara gilla läget och satsa stenhårt på bakteriologin istället.

I går hade jag och min grupp redovisning av vårt grupparbete. Varje grupp har fått ett virus att fördjupa sig i. Vår grupp fick PRRSV, porcint reproduktions- och respirations-syndrom virus. Detta virus finns idag inte i Sverige, men i stora delar av världen. Porcint innebär att det drabbar grisar. Reproduktions och respirations innebär att viruset drabbar fortplantningen hos vuxna grisar och andningen hos små grisar. Viruset har ganska hög mortalitet, d.v.s. dödlighet, ca 20% hos smågrisarna. När suggorna drabbas kan de föda dödfödda eller väldigt svaga kultingar. En sjukdom som har stor ekonomisk påverkan.

Delen jag fördjupade mig särskilt i innefattar behandling och vaccin. Behandling är enkelt: det finns ingen behandling. Så är det för många virus. Virus kan ju inte behandlas med antibiotika, som bakterier kan. Det man kan göra är att behandla sekundära infektioner, d.v.s. sådant som uppkommer på grund av att viruset gör att immunförsvaret fungerar sämre.

 

 

Vaccin mot PRRSV är ett intressant ämne. Det finns vaccin på marknaden men de är inte helt effektiva. I en studie vi fick ta del a kom man fram till att vaccinen bara fungerade mot vissa typer av viruset, men inte mot andra. Ett virus kan lätt mutera och på så sätt bildas nya virustyper. Många har säkert hört att man inte får samma förkylning två gånger och det är just virusmutationer som ligger bakom sådant. När man väl har blivit smittad av ett virus utvecklar man antikroppar som gör att kroppen har lättare att bryta ner viruset nästa gång, kanske utan att man ens märker det.

 

Vi har överlag pratat ganska mycket om vaccin och varför man bör eller inte bör vaccinera. Vissa sjukdomar som det finns bra vaccin mot är förbjudna att vaccinera mot i Sverige. Detta tyckte jag lät helt koko först. Varför skulle man inte vaccinera om det nu finns vaccin?! Ska djuren behöva lida i onödan?

Här måste man som veterinär först lära sig att tänka på djur som besättningar, inte bara individer. Det är skillnad på min lilla hund där hemma och en besättning med femhundra grisar.

Om jag vaccinerar mina grisar och de trots detta får smittan så kommer de inte att bli sjuka. Men de kommer att sprida smittan till andra grisar. Dessutom har många av våra diagnosticeringsmetoder det problemet att de inte kan känna skillnad på blod från ett djur som har blivit smittat av viruset och ett djur som har blivit vaccinerrat. Båda har ju antikroppar mot viruset. Många metoder för att diagnosticera smitta handlar om att leta efter just antikroppar i blodet. Har djuret antikroppar vet man att det har eller har haft viruset i kroppen. Om då vissa av djuren i en besättning är vaccinerade vet man inte om de bär på smittan eller inte. Man kan alltså inte testa dem och vet därför inte om de för vidare smitta exempelvis när de flyttas till ett annat stall.

Det finns alltså en ekonomisk fördel med att inte vaccinera. Då ser man snabbt om smitta bryter ut eftersom alla smittade djur då visar symptom. Dessutom kan man detektera varifrån smittan kommer och man kan särskilja smittade djur från friska.

Ur ett nationellt perspektiv kan det alltså vara nyttigare att inte vaccinera om man vill förhindra smitta. Då kan man snabbt isolera ett smittat stall och avliva sjuka djur. Om djuren är vaccinerade bär de runt på smittan och smittar varandra och det dröjer innan man upptäcker det. När man väl upptäcker det blir det väldigt svårt att spåra varifrån smittan kommer och hur utbredd den är.

Detta gäller såklart inte alla virus!

Det låter otroligt hemskt att man ska offra vissa individer för att det är bättre ur ett större ekonomiskt perspektiv. Även det där med att man avlivar hela besättningar för att hindra smittspridning kan kännas väldigt hårt. Vid exempelvis ett utbrott av klassisk svinpest i Nederländerna avlivade man 12 miljoner grisar år 1997-98. 12 miljoner! Alla dessa var inte sjuka. Detta hade man kanske inte gjort idag, av etiska skäl. Dessutom kostade det enorma pengar.

 

 

 

Det där med virusbekämpning är alltså inte alltid så lätt. Det är mycket man ska tänka på och många lagar och regler man ska hålla sig på rätt sida om. Ibland kan det kännas som att djuren hamnar lite i andra hand men egentligen är ju många åtgärder till för dem, även om det inte verkar så vid första anblick. 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0