Läsarfråga och sommar

Nu har det varit väldigt dött här på bloggen ett tag. Jag jobbar på smådjurskliniken och det är jättekul men stundtals ganska stressigt. Precis som jag väntar mig att mitt framtida yrkesliv kommer bli. Lika bra att vänja sig på en gång. Väldigt roligt är det i alla fall. Trevliga djurägare och trevliga kollegor. Jag jobbar på och jag lär mig en hel del som jag kommer kunna ta med mig när jag börjar läsa igen om en månad. Framförallt tror jag att det är en fördel att ha hört lite olika namn på läkemedel och så, eftersom vi ska lära oss om det till hösten. Dessutom håller jag på att bli proffs på att klippa klor på hundar! 






Jag fick en läsarfråga här som jag tänkte svara på. 

Hej! jag funderar på att börja plugga till veterinär och jag har lite frågor. 
1. jag bor i Stockholm och skulle då plugga i Uppsala, eftersom du har skrivit att du bor en bit ifrån där du pluggar , hur tycker du att det påverkar dig? tror du att det skulle vara enklare att bo där i en studentlägenhet eller är det skönt att bo hemma? (jag skulle ha 1 timmes färdtid med pendeltåg till skolan). 

Mitt svar: jag tycker att det funkar helt okej att pendla men det är inte optimalt. Jag missar mycket, kanske inte nödvändigtvis själva undervisningen men allt runtomkring. Många aktiviteter är på kvällen och det är inte alltid jag kan eller orkar vänta kvar på skolan ända tills dess. Om jag är schemalagd två timmars undervisning eller mindre så brukar jag inte åka till universitetet alls. Det blir för dyrt för så lite utbyte. 

Har man möjlighet att bo hemma hos sina föräldrar är det säkert väldigt mycket lättare. Då får man mer markservice och säkert lättare att få ihop dagarna. 

Att bo i studentlägenhet är något som många älskar och andra hatar. Jag trivdes inte med korridorslivet men jag har vänner som älskar det. 



2. hur ser en veckas schema ut? är du i skolan 8 timmar per dag eller kommer man bara in på föreläsningar? hur mycket tid spenderar man liksom i skolan eller pluggar man mest hemma? 

Mitt svar: det varierar väldigt mycket beroende på vilken kurs man läser. Generellt är det föreläsningar mellan två och åtta timmar varje dag och hemmaplugg utöver det. Första året är det ganska mycket schemalagd tid. Min erfarenhet är att naturämnen har betydligt mer lärarledd tid än samhällsämnen. När jag läste psykologi och media (samhällsämnen) var jag bara på plats två-tre dagar i veckan. På veterinärprogrammet är det varje dag. Det mesta är frivilligt att gå på men jag rekommenderar att du ändå går på föreläsningarna. De finns där för att lära oss. 

Räkna alltså med att du kommer spendera mycket tid i Uppsala om du inte har väldigt lätt för att läsa ikapp allt hemma. Räkna också med mycket plugg på fritiden. 


3. hur många timmar känner du att du behöver plugga per dag för att vara i takt? 

Mitt svar: om jag räknar in undervisningen skulle jag säga att jag lägger i snitt minst sex timmar per dag på plugget. (Kan variera beroende på kurs såklart) Utöver de sex timmarna per dag i veckan tillkommer plugg på helger. Betydligt mer i tentaperioder! Hade jag inte pendlat så långt hade jag nog lagt ner mer tid på plugget men nu går mycket tid till bilkörning. Om jag vet att jag inte kan eller vill plugga på helgen behöver jag plugga mer än sex timmar per dag i veckan.



4. jag har själv 4 hundar och jag kan bli lite känslosam när hundarna skadar sig mm. (jag tror främst att det beror på att man är osäker och man inte vet vad man ska göra) men känner du att du har fått "tjockare hud" och blivit mer tålig sens du börjare plugga? (kanske att man reflekterar skador och sjukdomar på ett annat sätt när man har mer kunskap om det?) 

Mitt svar: jag har definitivt blivit mer tålig och mindre blödig sedan jag började läsa. När hunden hamnade hos veterinärer var det lika delar intressant och sorgligt. Innan veterinärprogrammet hade det enbart varit sorgligt. Sedan blir man alltid mer känslosam när det gäller ens egna djur. Det är lättare att ha distans till andras djur. 

Jag tror inte du behöver oroa dig över den biten. :) 



Kommentarer
Anonym

Klarar en "normalbegåvad" person veterinärprogrammet? Är det många som klarar det med nöd och näppe? Är det ofta man sliter sig i håret och tror att man aldrig kommer förstå nånting men tillslut gör det ändå?

Svar: Hej! Vad roligt med en fråga! Ser att mitt svar här i kommentarsfältet inte skickats iväg tidigare :( Jag har i alla fall svarat med ett inlägg på bloggen. Hopps du tycket att svaret var bra nog annars får du fråga igen! /My
My Persson

2015-08-03 @ 12:46:46


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0