Leverlipidos

Jag var ledig torsdag, fredag, lördag, söndag förra veckan. Pojkvännen skulle inte vara hemma. Perfekt, tänkte jag. PLUGGHELG. Men icke. Ödet hade andra planer. Jag blev magsjuk. Istället för att plugga järnet låg jag i sängen och kände mig ensam. Suck.

 

Nu är det dock ny vecka = nya tag. Om en månad är det tenta och jag förbereder mig för fullt. Pluggar pluggar pluggar. Ibland känns det som att jag inte gör annat. Vilket såklart inte stämmer men ändå.

 

Den här veckan läser vi lever och pancreas. Pancreas, säger ni. Vad är det?

Pancreas heter bukspottkörteln på svenska men det säger vi aldrig. Jag var tvungen att googla fram det. Pancreas är ett organ som ligger vid magsäcken och tunntarmen ungefär. Dess funktion är enkelt förklarat att utsöndra enzymer som bryter ner maten och att utsöndra hormoner, bland annat insulin.

Det är mest levern vi pratar om. Vad som kan vara fel med levern och hur det ser ut makroskopiskt och mikroskopiskt (alltså vad man kan se med blotta ögat och vad man kan se i ett mikroskop). Som en tidens slump har mina föräldrars hund Ludde leverproblem sedan några månader tillbaka. Kanske jag snart kan förstå vad det är för fel på honom.

 

Idag pratade vi om ett problem som jag inte tror att Ludde har. Det drabbar nämligen framförallt överviktiga katter och ponnyer. Minst var tredje katt är överviktig. Jag har inte hittat någon statistik för ponnyer men vi kan väl tro att det ser ungefär likadant ut där. Problemet är alltså stort. Övervikt hos djur kan ge massa olika sekundära problem. Det vi har pratat om är leverlipidos, alltså fettlever.

 

Ludde
 

 

 

Fett lever drabbar framförallt feta individer som plötsligt slutar äta av någon anledning. Detta gör att kroppen försöker använda andra källor till energi, alltså fett. Detta låter ju som om det borde ge mindre fett i levern, men så blir det inte. Eftersom djuret inte äter kommer det bli brist på olika slags proteiner som exempelvis ska få ut fettet från levern, och upplagring av toxiner som inhiberar viktiga funktioner för att bryta ner fettet. Det som händer är alltså (observera att detta är en väldigt förenklad berättelse) att det blir massa fria fettsyror som inte kan användas. Istället lagras de upp av levercellerna i from av droppar. Cellerna kan då inte fungera normalt och då kan inte levern fungera normalt. Levern blir så fet och stor att den till slut kan spricka.

En icke fungerande lever är jättefarligt för djuret. Det är i njuren som blodet renas och om det inte kan det kan det bli en allmän blodförgiftning som kan vara dödlig. En sprucken lever leder direkt till döden.

 

Huvudpoängen här är att det drabbar feta djur som plötsligt slutar äta. Detta kan hända om djuret blir väldigt stressat. Det är också värt att nämna att en inte ska banta sin tjocka katt allt för kraftigt. För mycket och för lite skämmer allt, som man brukar säga. Det gäller även i det här fallet. För hög eller låg vikt, för kraftig eller slapp bantning.  



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0