Lite tips och såntdär

Nu är det snart tentaperiod igen. Den här gången är det immunologi först och sedan patologi några dagar senare. Patologikursen är betydligt större än immunologikursen och därför har jag bestämt mig för att satsa mer på den. Den patologikurs vi läser nu heter allmän patologi. Direkt efter tentorna kommer vi att fortsätta med speciell patologi. Allmän patologi är alltså som en grundkurs till nästa kurs om jag har förstått det rätt. Därför känns det extra viktigt att förstå allt. Om jag får en omtenta på den så kommer omtentan komma mitt i speciell patologi-kursen. Om jag får omtentan för att jag faktiskt inte kan ämnet alls så kommer jag inte att hänga med under nästa kurs, plus att jag måste plugga dubbelt. Då känns det betydligt lättare att läsa in en liten immunologikurs. Inte för att jag planerar att få omtenta men det KAN ju faktiskt bli så, oavsett hur ”duktig” man är. Ibland förstår man inte frågorna och då får man fel även om allt man har skrivit är korrekt rent faktamässigt.

 

Vi har vår sista föreläsning i allmän patologi imorgon. Synd. Jag gillar ämnet och jag gillar föreläsaren. Utom när det handlar om pyttesmå molekyler som påverkar andra pyttesmå molekyler till att i sin tur påverka ytterligare andra små molekyler. Då gillar jag ingetdera. Speciellt inte om alla molekyler heter små ologiska bokstavskombinationer. Det gör de nämligen nästan alltid. Kombinationerna är säkert logiska om man visste vad de stod för men vet man inte det är det faktiskt rena grekiskan.

Framförallt slår det tillbaka hårt att jag bara precis klarade den biomedicinska baskursen som vi hade i ettan. Jag hade tur som klarade tentan, fick rätt frågor. Det jag kunde kunde jag så det var kanske inte bara tur men det fanns helt klart delar som jag hade kunnat lära mig bättre. Det märker jag nu. Jag hade haft mer gratis idag om jag hade kommit ihåg alla vägar som molekylerna tar osv.

Dessutom märks det faktiskt att jag läste samhällskunskap på gymnasiet och det första året på universitetet. Det jag lärde mig där sitter fortfarande i lite. Lär dig att ta ut det viktigaste, sålla i detaljerna, skumläs boken, det är viktigare att förstå än att kunna alla termer. Pah. Det gäller då inte när man läser till veterinär. Då ska man kunna alla detaljer. Alla termer. Och DESSUTOM förstå. Nåja, allt går om man bara vill, eller hur?

 

Vissa saker kommer jag dock faktiskt ihåg från förra året. Ifall det är några amöbor som läser det här och känner sig nedstämda för att de inte heller tyckte BMBn var så kul – lyssna här. Det där jättetjocka häftet med alla ben och organ som man fick första veckan och hade tenta på andra veckan (typ) sitter faktiskt i! Det gör även den grundläggande latin som jag lärde mig första året. Jättebra när jag ska lära mig nya ord nu. Till exempel:

bäckenbenet = Os ischii (os = ben)

Sammanväxt = pagus

Sammanväxning i bäckenet (som siamesiska tvillingar) blir då ischiopagus. Logiskt va?

 

 

Jag tänkte tipsa om några hemsidor som jag brukar använda mig av för att plugga.

 

Glosboken.se

Till den här kursen har vi fått ett antal termer som vi ska lära oss. Ungefär som en gloslista. Helt omöjligt att lära sig genom att bara läsa. Alldeles för långa förklaringar för att orka sitta med papper och penna. Ensam hemma så ingen kan förhöra. Lösningen? Glosboken.se såklart!

Jag skriver in allt en gång och sedan kan jag välja mellan flera olika sätt att bli förhörd. Perfekt! Finns även en app men jag tycker att den är rätt dålig.

 

Medicinskordbok.se

Den här hemsidan är jättebra. Mycket bättre än att bara googla orden som jag har gjort tidigare. Kan inte förstå att jag inte har hittat den förrän nu i höst.

 

SVA.se

Sveriges veterinärmedicinska anstalts hemsida

Här finns info om typ alla sjukdomar till våra husdjur (med husdjur menas katt, hund, häst, ko, gris, får, get, fjäderfä) och några till. Dessutom nyheter kring veterinärmedicin och sånt. Till exempel så läste jag om den nya fågelinfluensan som drabbar sälarna på sva.se i början av september. Jag hörde det på radio först för någon vecka sedan. Eller om det var på någon nyhetssajt. Strunt samma. SVA var först i alla fall.

 

Sedan såklart även wikipedia och youtube, det säger sig nästan självt. Det är dock värt att poängtera att wikipedia inte alltid är en säker källa! Fast bättre än man tror ändå. Vi hade en föreläsare på viruskursen, tror jag att det var, som sa att en viss sak hade varit okänd länge men nu hade hon sett på wikipedia att någon hade listat ut hur det låg till så då var det så. Det var ett riktigt wow-moment för henne. Slutsats: wikipedia är rätt uppdaterad ändå.

 

 

 
Lycka till från mig! 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0