Hur håller jag uppe studiemotivationen?

Att hålla studiemotivationen (och studietakten) uppe är inte helt lätt. Det matar på med nytt hela tiden och ibland känns det verkligen som världens korvstoppning i hjärnan. Det är sällan några lediga dagar eller lov så man måste lära sig att återhämta sig under arbete, så att säga. Nu den här påsken händer i och för sig något väldigt ovanligt – vi har tio dagar sammanhängande ledighet (inkl helgerna då) UTAN en tenta på dag elva. Inte på dag tolv heller. Vi har faktiskt påsklov! Det har aldrig hänt mig förut och kommer säkert aldrig att hända igen så det gäller att passa på att njuta.

 

 
 

 

Tillbaka till ämnet. Motivation var det visst jag pratade om. Jag har ändå pluggat i snart fyra år på högskolenivå så jag tycker att jag börjar få in en studieteknik nu. Här är lite av det jag har kommit fram till, lite tips helt enkelt.

Först, inse att det är plugg som gäller. Det första och största steget. Här menar jag både rent generellt som i att inte planera tusen icke-studierelaterade aktiviteter varje dag, och varje dag som i att faktiskt sätta sig ner och plugga. Inte göra massa annat först för att jag-ska-bara. Detta är det absolut svåraste steget tycker jag. Det är så himla lätt att hamna inne på facebook eller något sånt. Därför:

 

  • Logga ut från facebook, använd appen StayFocusd som finns till Chrome ifall det behövs.
 
  • Lägg telefonen så långt iväg att du inte når den men så när att du skulle höra om du får sms. När jag lägger telefonen för långt bort slutar det alltid med att jag inbillar mig att jag plötsligt har blivit omåttligt populär och att jag därmed har fått minst tio sms under de tjugo minuterna som jag har pluggat dittills. Detta innebär spklart att jag springer upp och kollar telefonen var tredje minut, vilket är ännu mer ineffektivt än om jag faktiskt hade haft mobilen på bordet.
 
  • För mig funkar det bäst att plugga på morgonen. Allra bäst är det om jag plockar fram allt innan jag äter frukost, eller i alla fall precis efter frukost. Alltså innan jag hinner börja med något annat viktigt, tillexempel kolla alla annonser med shetlandsponnyer på hästnet.
 
  • Drick te. Jag blir ofta sötsugen när jag pluggar och det försvinner när jag dricker te. Dessutom är det lugnande och uppiggande på samma gång tycker jag.
 
  • Använd bildminnet. Även om man inte har fotografiskt minne kan man ha nytta av att skriva i olika färger eller att göra tankekartor. Det är inte helt sällan som jag kommer ihåg något från hur jag skrev det i mina anteckningar. Sedan måste informationen såklart lagras lite djupare ner i minnet men man måste ju börja någonstans!
 
  • Bra utrustning. Pennor, dator, surfplatta måste fungera för dina behov. Att försöka skriva med stiftpennor där stiften bryts hela tiden eller att sitta och bråka med en dator som inte vill samarbeta tar energi från det viktiga.
 
  • Organisation. Pärmar, mappar, färgkodning. Detta underlättar otroligt mycket.
 
  • Hitta din egen pausunderhållning. Jag kör på ridning om det gäller långa pauser och när det gäller korta pauser brukar jag rocka loss till valfri låt och sedan fortsätta med studierna.
 
  • Det sista tipset, och det tråkigaste, är att faktiskt plugga. Läs, räkna, skriv. Plugga, plugga, plugga. Inse att du är student och att det är ditt jobb att plugga. Du får till och med betalt för det i form av studiebidrag. Plugget kommer bara att bli mer och mer och det bästa är att helt enkelt inse att det är det här jag kommer hålla på med de närmsta åren. Det kommer att vara plugg men det är bara att bita ihop och sätta igång.

 

När jag följer mina egna tips märker jag en stor skillnad mot när jag inte gör det. När jag är inställd på att det är plugg som gäller och lägger ner den tiden som behövs så tycker jag att studierna är ROLIGA. Jag inser hur mycket jag lär mig och jag tycker om det. Jag ser framför mig hur min hjärna är som en tvättsvamp som suger upp kunskap och jag kramar mentalt ur den så att all ny kunskap rinner ner i långtidsminnet. Sedan är det fritt fram för svampen att suga upp ny kunskap.

När jag inte följer mina egna tips tycker jag att plugget är jättesegt. Jag vill mycket hellre göra annat och jag planerar också in annat. Jag skjuter upp saker och när jag sedan ska börja blir det övermäktigt. I början av veterinärprogrammet gjorde jag ofta det. Det tog ett tag innan jag kunde acceptera att livet numera bestod av studier och inte så mycket mer. När jag väl accepterade det blev det mycket lättare och jag kunde sjunka ner i ett lugnt kring att jag viste hur mina nästkommande fem år skulle bli. Först då kunde jag känna mig motiverad på riktigt, inte bara för stunden. Istället för att bara tänka på nästa tenta började jag tänka på helheten och på att jag faktiskt ska bli veterinär och rädda liv. 

 

Det gäller att hitta vad som funkar för en själv. Mina tips är kanske helt värdelösa för någon annan. Jag tror dock att grunden är den samma. Man måste må bra för att kunna prestera och man trivs när man känner att man gjort sitt bästa. Det tror jag är grunden och därifrån måste man bygga på själv.

 

 

 

 

Vad har ni för studiemetoder? Jag vill också gärna ha tips och råd! 



Kommentarer
Sofie

Öronproppar är mitt bästa pluggtips. Så skönt att kunna plugga in propparna när man själv vill och verkligen stänga ute alla störande ljud. Jag använder alltid öronproppar när jag pluggar oavsett om jag sitter hemma, på skolan eller i en tyst läsesal. Koncentrera mig så mycket bättre när det är helt tyst. Med öronproppar djupt insatta i öronen kan man verkligen få studiero överallt. Fler borde verkligen testa öronproppar hur skönt som helst. Helt perfekt på tentor. Man hör inte de andra och slipper därmed bli stressad av dem.
Jag sover också alltid med öronproppar. Sover så mycket bättre och djupare när det är tyst. Dock får jag ibland lite ont av propparna. Har du något tips på sköna öronproppar att ha när man pluggar och sover?

Svar: Öronproppar <3 Jag håller verkligen med om att de är perfekta! Jag har ett par i gummi som jag köpte på en konsert som jag har när jag pluggar. Killnoise heter märket. De är flergångs.
Att ha på natten är svårare tycker jag. De flesta gör ont efter några timmar, mest beroende på att det blir något slags vakuum tror jag. När jag sover brukar jag ha mjuka engångsproppar i skumgummi.
Jag har sett att man kan köpa specialgjutna men tyckte de var alldeles för dyra. Annars kanske det är ett tips?
My Persson

2015-04-04 @ 19:08:00
Sofie

Tack för svart och tipsen!
Killnoise öronproppar har jag också. Tycker att de är riktigt sköna och bra. Syns inte ens att man har dem på sig. Dock tycker jag att de dämpar för lite för att ha när jag pluggar. Använder dem på konserter, uteställen, bio, spinningpass för att skydda öronen och undvika att få tinnitus. Fungerar även klockrent när man simtränar eller badar för att slippa få vatten i öronen.
När jag pluggar och sover använder jag apotekets orangea skumproppar. De tycker jag dämpar bäst. Med propparna djupt insatta hör jag i stort sett inget. Så skönt när man ska koncentrera sig på studierna. Får dock som en tryckande känsla ibland när jag tar ur propparna på morgonen och känner hur det ömmar i hörselgången efter att jag har tagit ur öronpropparna.
Kanske skulle skaffa sig formgjutna proppar trots allt. Har dem ju på mig större delen av dygnet under tentaperioder då jag både sover och pluggar med dem i öronen.

Svar: Ah, smart att ha dem vid simning!
Det är en hel djungel det här. Olika proppar passar väl olika öron också. Hoppas du hittar något bra :)
My Persson

2015-04-06 @ 10:56:11


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0