Jag fattar till slut!

Jag bor en bit från skolan vilket innebär att jag varje dag kör bil 45 minuter till skolan, och sedan 45 minuter från skolan. Radion i min bil har lagt sedan länge. Som upplagt för tristess? Nix. Jag vill dela med mig av mina senaste lösningar: poddar och ljudböcker. Att jag inte har upptäckt detta tidigare? Det är ju hur kul som helst!

 

Jag är inte så avancerad att jag följer massa olika poddar på olika plattformar och sådär. Nej, jag är nybörjare och kör på det trygga Sveriges Radio. Sommar- och vinterprat är en riktig höjdare. Ett avsnitt är ungefär 45-60 minuter (när det går på radio är det 90 minuter men som pod är det utan musik) vilket är ganska lagom för mig. Det finns flera stycken som är riktigt bra. Jag vill speciellt tipsa om Bea Uusma, Jesper Rönndahl, Jason Diakité, Martina Haag och Jonas Gardell.

 

Jag har även börjat lyssna lite på ljudböcker. Egentligen beror det på att jag glömde säga upp mitt medlemskap efter de där två första gratisveckorna som jag utnyttjade under en lång bussresa. Oops.. Jag lyssnade först på 438 dagar av Johan Persson och Martin Schibbye. Riktigt, riktigt bra bok som alla alla borde läsa. Att det dessutom är den ena av författarna som läser upp boken ger en extra touch.

Just nu lyssnar jag på en bok som heter Gatukatten Bob. Den handlar om en kille vars liv har varit lite trassligt. Han är med i ett drogrehabiliteringsprogram och försörjer sig som gatumusikant. En dag träffar han en gatukatt med skadat ben som han tar hand om. Plötsligt får hans liv mening. Jag har inte lyssnat klart på den än men den är ganska mysig. Ibland vill jag bara höra en gullig och mysig historia, inte bli indragen i ett spel på liv och död. 

 

 

 

Fördelen med ljudböcker jämfört med pappersböcker är att jag kan göra något annat samtidigt som jag lyssnar. Köra bil, städa, mikroskopera. Jag vet andra som lyssnar på ljudböcker när de löptränar.  Jag kan lyssna på en bok på bussen och slipper illamåendet som en pappersbok hade gett mig.

Hur smart som helst, alltså. Jag kan inte fatta att jag inte har hängt på den här trenden tidigare. Tio år efter ljudböckernas intåg fattar jag galoppen. Till slut inser jag hur bra det är. Till slut fattar jag.  Bättre sent än aldrig! 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0