Tid för reflektion

Nu är jag hemma igen efter en väldigt intensiv vecka. Intensiv både i den mening att vi konstant har varit lite, lite sena, och i den mening att det har varit många intryck och kanske inte tillräckligt mycket tid för att hinna bearbeta alltihop. 

Vi har alltså varit på klassresa i en vecka i Skara. Eller, klassresa och klassresa. Sånt gjorde vi väl på mellanstadiet? Vi har varit iväg med klassen och gjort ett antal studiebesök samt haft föreläsningar om olika slags djurbesättningar och produktioner. 
Som veterinär håller en inte bara på med grisar och kor, vilket är lätt att tro. Nej, en håller även på med slaktkycklingar, värphöns, får, getter, minkar osv. Idag ska vi till och med ha en föreläsning om fiskar. (Oklart vilken roll veterinären har där, jag måste verkligen fråga.)
För att vi ska få en bild av hur livet ser ut för dessa djur och deras ägare, tillika företagaren som måste tjäna pengar på sin verksamhet för att överleva, har vi alltså gjort besök på olika gårdar. Gårdsbesöken var superroliga och väldigt lärorika, i alla fall för mig som inte har någon direkt erfarenhet från lantbruket sedan tidigare. Faktum är att jag nu är lite sugen på att inrikta mig på just lantbruksdjur. Vi får väl se hur det blir med det, jag lär hinna ångra mig tusen gånger innan jag har min legitimation. 
Vi pratade mycket om hur djuren hålls. Hur ser stallarna ut? Har de något mjukt att ligga på? Vad äter de? Vi har också pratat en del om frågan "är det etiskt försvarbart att ha djur, och att ha djur på det här sättet?". Det är ingen lätt fråga och i klassen finns det många olika åsikter. Även många olika lösningar. Det är svårt att veta vad som är rätt. 
Exempel: En kan tycka att det är oacceptabelt att hålla grisar under de former vi gör idag. De har det trångt och får inte gå ut. Hur löser en detta? Genom att bojkotta hela industrin och bli vegan? Genom att rycka på axlarna och säga att det ändå inte kan bli bättre? Genom att försöka stödja de producenter som är lite bättre än genomsnittet, om än inte perfekta? Genom att engagera sig politiskt och försöka ändra lagen? Det finns plus och minus med alla lösningar. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0