Helt vanlig tråkig tisdag

Jag sitter i vårt nya hus och pluggar, trots flyttkaos med halvupppackade kartonger överallt. Egentligen hade jag bara velat vara hemma och packa upp allt med med tentan i antågande är det tyvärr inget alternativ. Det får bli lite efterhand när det finns tid. 

Idag börjar vi inte förrän vid tio så jag passar på att läsa lite hemma nu på morgonen. Jag håller på att gå igenom en föreläsning som jag missade, läkemedel som påverkar koagulationen. Som vanligt måste jag börja med att repetera fysiologin, hur koagulationen egentligen fungerar. Som tur är lärde jag mig det ordentligt förra året så det gick ganska lätt att repetera, mest bara fräscha upp minnet egentligen. 





Igår gjorde jag klart min sammanfattning och läkemedel mot cancerceller. Cancerbehandling är inte så stort inom veterinärmedicin men det förekommer. Det finns till och med ett djursjukhus i Jönköping som strålbehandlar cancerpatienter. 
Förr gick cancerbehandling i princip ut på att döda cancercellerna, och kroppens andra celler dog på köpet. Numera har det utvecklats metoder som är mer specifika och bara påverkar cancercellerna och inga andra. Dessa läkemedel har betydligt färre biverkningar. 

Exempel på detta är läkemedel som binder till visst enzym som bara cancercellerna uttrycker och som bara dödar dessa. Ett annat läkemedel binder till en speciell tillväxtfaktor så att det inte kan bildas några nya kärl i tumören. Utan blod får cellerna inget syre och kan inte leva.

Jag är osäker på hur mycket dessa nyare metoder används idag. Om jag har förstått det rätt så kombineras ofta flera metoder för maximal effekt. 
Oavsett så tycker jag att det är helt fantastiskt att forskare har kunnat utveckla dessa mediciner. Hur vet de vilka enzym eller signalsubstabser som bara cancerceller uttrycker och hur hittar de dem? Och sedan lyckas de ta fram läkemedel som påverkar just dessa enzymer. Fantastiskt. 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0