Study hard and don't stop until you're proud

Igår fick jag tillbaka tentan som jag skrev på min födelsedag. Resultatet var riktigt bra och jag är helnöjd. Jag tänker att min studieteknik kanske faktiskt fungerar riktigt bra nu. Härligt. Jag har ju ändå pluggat några år nu så det vore kanske konstigt om studietekniken inte fungerat än men det är alltid skönt att få kvitto på det. Jag räknade nyss ut i huvudet att jag är inne på mitt femte (!) år på högskolenivå. Jag har alltså haft en del tillfällen att träna upp tekniken. Jag kommer ihåg att jag inför mina första tentor fick smärre sammanbrott och inte kunde sova natten innan för att jag hade sådan prestationsångest. Det där har gått över nu. Jag har fortfarande prestationsångest ibland men inte alls på samma nivå.

 

Det finns tyvärr ingen direkt tid att fira mitt fina tentaresultat för nu är det snart dags för nästa tenta och den är betydligt större. Om två och en halv vecka är det tenta och den här veckan har vi börjat tentaplugga lite mer på riktigt. När vi börjar tentaplugga händer alltid samma sak. Vi inser hur lite vi kan, och hur mycket mer det är vi måste kunna för att klara tentan och yrket. Men det är bra att få den insikten, det motiverar till vidare plugg. Plugget blir mer intensivt och saker verkar fastna bättre. Dessutom är det bättre att få den insikten nu än dagen innan tentan. 

 
 
 
 

I helgen är det dags för mig och sambon att flytta. Det innebär att jag kommer spendera min fredag, lördag och söndag med att packa, städa, bära flyttkartonger och köra fram och tillbaka till nya huset. Ingen tid till plugg, trots att jag hade behövt det.

Det ska bli så skönt att äntligen genomföra den här flytten. Så lång tid av planering och nu ska vi äntligen flytta. Vi kommer få mycket mer plats och det ska bli riktigt härligt. Även om jag och min sambo har valt att bo och leva ihop så kan båda behöva lite egen plats och tid ibland. Det finns inget utrymme för något sådant när vi bor i en etta. Efter helgen kommer vi bo i ett helt hus. Fantastiskt på så sätt. (Dessutom får vi egen tvättmaskin! Sedan jag flyttade hemifrån har jag delat tvättstuga med andra, det kommer bli en stor frihet att inte behöva anpassa min smutstvätt till andra människor.) 

 

Flytten i kombination med stundande tenta är den största anledningen till att bloggen inte är så uppdaterad som jag skulle önskat. Det är svårt att komma på vad jag ska skriva om när jag inte har massa tid att tänka ut ämnen och sånt. Det blir förhoppningsvis bättre snart. Bara så att ni vet. 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0