The cornell method

Nu är vi en vecka in på den nya kursen Livsmedelshygien 11p. Vi kommer läsa livsmedelshygien fram till januari och efter det är det en kort kurs om försöksdjur innan vi ska skriva vår kandidatuppsats.

 

Efter förra kursens misslyckande (nåja, jag har inte fått resultatet än men känslan var inget vidare) kände jag att jag måste lägga om något i mina studier. Det går för mycket tid till att anteckna och renskriva och för lite tid till själva lärandet. Jag behöver också planera min tid bättre och kanske lägga om upplägget lite. Jag har försökt tänka efter lite. Vad går bra och vad går dåligt och varför?

Exempel:

Problem:

Jag har svårt att plugga hemma när min sambo är hemma.

Varför?

Jag har svårt att koncentrera mig och vill hellre umgås med honom.

Förslag på lösningar:

1.       Plugga aldrig när han är hemma.

2.       Hitta ny plats i hemmet att plugga på så att jag inte blir distraherad.

Lösning 1 har jag redan provat. Funkar sådär. Det är såklart jätteskönt att kunna vara ledig på kvällen och viktigt att faktiskt vara ledig ibland, men jag måste kunna plugga när han är hemma, ex för att ta igen missade saker under helgen.

Lösning 2 är därmed ett bättre alternativ. I dagsläget pluggar jag vid köksbordet = inte bra. Fram tills nu har vi bott i en etta. Möjligheterna till en avskild pluggplats var obefintliga. Nu har vi flyttat och har mer plats. Jag ska därför skaffa ett skrivbord och sätta det i ett eget rum så att jag kan få plugga ifred. Fram tills det är införskaffat gäller lösning nr 3:

3.       Stanna kvar på universitetet efter skolan och plugga där istället.

 

Problem:

Jag har svårt att komma ihåg det vi går igenom på föreläsningarna.

Varför?

Tja, det kan finnas massa olika anledningar till detta (även kallat bortförklaringar).

1.       Jag var trött.

2.       Jag var hungrig.

3.       Det var kallt i salen.

4.       Jag råkade sätta mig bakom någon som slösurfade på youtube och facebook hela föreläsningen. (Detta skulle jag kunna skriva ett helt eget inlägg om. Är ni som sitter och surfar medvetna om att alla som sitter bakom ser exakt vad ni gör och skriver? Det är ju helt omöjligt att fokusera på föreläsningen när personen framför googlar bilder på minions eller memes, chattar med sitt ragg, skäller ut någon via mejl eller kollar på hästannonser. Det går bara inte att inte tjuvkika. Tro mig, jag har verkligen försökt. Hur dessa personer klarar tentorna utan att ens ha antecknat är ett mysterium för mig och jag är grymt avundsjuk på deras förmåga att göra två saker samtidigt.)

5.       Föreläsaren var sjukt tråkig och hade en sövande röst.

6.       Jag har fel anteckningsteknik.

7.       Alla ovanstående.

Hjälp. Vilken lång lista. Att jag ens har lärt mig något alls är ett under när jag tittar på alla anledningarna (bortförklaringarna!). Som tur är går de flesta att göra något åt.

Jag har gjort följande ändringar:

1.       Försöker sova längre, eller i alla fall varva ner mer innan jag ska sova så att jag somnar snabbare. Har därför slutat kolla facebook och instagram det sista jag gör innan jag somnar.

2.       Har med mig mellanmål.

3.       Har köpt två nya ulltröjor + har alltid halsduk med mig. Köper te för att värma upp mig ifall det är nödfall. (Med andra ord: har slutat vara dumsnål och kostar på mig en kopp te för 15 kronor om det är kris.) Ser till att röra mig under rasterna för att få igång blodcirkulationen.

4.       Sätter mig numera inte bakom de som jag vet surfar mest.

5.       Inte så mycket att göra åt. Som tur är så är de flesta föreläsare bra.

6.       Har bytt anteckningsteknik + går igenom föreläsningarna med en kursare varje eftermiddag.

 

Jag hittade tips på nätet om en anteckningsteknik som heter the Cornell method. Den har jag provat nu i en vecka och hittills fungerar det bra. Det känns i alla fall som om jag kommer ihåg mer än vad jag brukar.

 

Jag delar in pappret i tre delar:

 

 

 

 

 

I den största delen antecknar jag under själva föreläsningen. Eftersom föreläsningarna är upplagda på ett sätt som i princip förutsätter att vi har skrivit ut handouts innan hinner jag inte alltid med att anteckna allt. Då lämnar jag luckor och fyller i efteråt.

 

Efter föreläsningen fyller jag i de andra två delarna.

I den nedersta delen skriver jag en liten sammanfattning av det som står på sidan. Detta fungerar på två sätt. Dels tvingar det mig att förstå vad det hela handlar om och vad som egentligen är det viktigaste, dels så fungerar det som hjälp när jag letar i mina anteckningar senare. Om jag exempelvis letar efter en viss bakteriegrupp så behöver jag inte läsa igenom hela sidorna, jag kollar bara på sammanfattningarna. Aha, där står det om mjölksyrabildande bakterier i sammanfattningen à kollar längre upp på sidan där det står mer utförligt.

 

I marginalen fyller jag i viktiga poänger och skriver frågor till mig själv som jag sedan använder som inläsningshjälp. Jag kollar även i gamla tentor och antecknar frågor som har kommit tidigare eftersom detta brukar indikera att det är något viktigt.

Tentafrågorna skriver jag på gula post-it-lappar och svaren markerar jag med gul överstrykningspenna om det behövs.

 

 

Direkt efter att jag har gått igenom hela föreläsningen och fyllt i marginal och sammafattningen går jag igenom den igen. Den här gången håller jag för hela den stora delen, alltså där som alla svaren står, och försöker svara på frågorna i marginalen och utveckla det som står i sammanfattningen.

 

Fördelen med den här metoden är att jag inte behöver renskriva mina anteckningar utan har allt på samma ställe. Jag tvingar också mig själv att repetera allt flera gånger. 

 

 
 
 
Här hade jag inte kommit på hur smart det är att skriva tentafrågorna på post-it-lappar än så det turkosa är tentafrågor. Visserligen snyggare men mindre praktiskt. Post-it går att flytta runt. Jag kan ex skriva massa frågor på post-it innan jag går igenom anteckningarna efter föreläsningen och sätta fast dem på rätt plats efter hand. 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0