Farmakologi och toxikologi

De där långa, krångliga orden är namnet på den nya kursen som startade idag. Farmakologi betyder läran om läkemedel. Toxikologi betyder läran om toxiska ämnen. Vi ska lära oss på vilka sätt olika substanser verkar och samverkar, samt hur de även kan vara skadliga för oss. 
Det jag har hört om kursen innan är att den är tung, tuff och innebär långa dagar och nätter med plugg. Kul va? 
Det verkar som att kursen innehåller mycket kemi. Den biomedicinska baskursen vi läste i ettan kommer tillbaka nu. Tur att jag har kvar böckerna så att jag kan repetera. Jag kommer nämligen inte alls ihåg allt. Ett gott råd till amöbor som kanske läser det här: satsa stenhårt på BMB-kursen, det lönar sig i längden. Själv hade jag gärna läst den en gång till, nu när jag vet vad den egentligen handlar om. 
Vi hade några första föreläsningar idag och ämnet verkar trots allt riktigt intressant. Vi pratade lite översiktligt om vilka sätt läkemedel är olika på, och lite om varför. Läkemedel som intas oralt, alltså sväljs, ska till exempel inte brytas ner helt redan i magsäcken. De ska ju klara sig hela vägen till blodet och därför ställs vissa krav på dem. Läkemedel som injiceras direkt i blodet har andra förutsättningar och därför andra krav. 
Ganska spännande ändå, va? 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0