Mycket på gång, som vanligt.

Nu är det mycket som händer på samma gång. Plugget har dragit igång ordentligt och hela förra veckan var det inspark för de nya amöborna och planktonen. (Amöbor = veterinär åk ett, plankton = djursjukskötare åk ett.) I år är första gången som veterinärer och djursjukskötare tillhör samma kår och därmed har gemensam inspark. Kul och på tiden, tycker jag. Det är alldeles för vattentäta skott mellan veterinärer och djursjukskötare, det behövs lite mer gemenskap. Hoppas alla nya också gillade det nya upplägget!

 

Kursen vi läser just nu heter Djurskydd, författningskunskap och epizootologi. Vi läser mycket om olika lagar, författningar och förordningar som gäller i Sverige och i EU. Inte det roligaste att trycka in i kunskapsbiblioteket i hjärnan men väldigt bra att kunna. Veterinärer har en hel del skyldigheter när det kommer till bland annat smittskydd. En har exempelvis skyldighet att veta vilka sjukdomar som är anmälningspliktiga och vilken myndighet en ska anmäla till vid misstanke resp konstaterat fall.

En viss skillnad mellan smittskyddslagen som gäller människor och epizootilagen som gäller djur är att när det gäller människor är det lite mjukare. Smittskyddsåtgärder för människor ska ta hänsyn till integritet och en enskild människa kan motsätta sig vissa åtgärder och då ska andra möjligheter övervägas. (Till en viss gräns förstås, men ändå.) När det gäller sjuka djur har djurägaren inte alls lika mycket att säga till om, hen kan till och med få fängelse om hen inte samarbetar för att bekämpa smittan och förhindra spridning.

 

Vi har också pratat en hel del om livsmedelslagstiftningen. Det låter kanske inte som om veterinärer har så mycket med restauranger och havreåkrar att göra men det har de faktiskt. På bland annat länsstyrelsen jobbar alltid veterinärer som är involverade i ex kontroll av livsmedelsföretagarna. Det där som jag fick lära mig första veckan på veterinärprogrammet – det är alltid en veterinär inblandad när en restaurang stängs ner – har sin förklaring här. Det är ju också veterinärer som är ute hos ägg-, kött- och mjölkproducenterna, och som därmed ser hur förhållandena ser ut där. Veterinärer jobbar även på slakterier och där är livsmedelslagen i allra högsta grad central.

Även om jag inte känner just nu att jag vill jobba på slakteri eller länsstyrelsen så är det faktiskt ganska kul att veta att mitt kommande yrke är så pass brett.

 

Även på fritidssidan händer en hel del just nu för mig. Jag ska flytta igen. Fjärde gången på två och ett halvt år, ungefär. Jag och sambon ska hyra ett hus som ligger mellan Enköping och Strängnäs, alltså en bra bit från Uppsala. Jag ska alltså fortsätta pendla men eventuellt kommer jag kunna åka buss för att spara in på bensinpengarna. Det ska i alla fall bli superkul att bo i ett helt eget hus, även om huset i fråga inte är jättestort. Egen trädgård, egen tvättmaskin och till och med egen badplats en bit från huset. Inte illa va?

Nu till den tråkiga biten. Hästen kommer tyvärr behöva flytta hem till mamma och pappa igen. Jag har inte hittat någon bra stallplats och jag känner mig tveksam till om jag kommer ha tid och råd att ha häst nu när vi flyttar och inte längre har stallplats på gården. Jag kan ju inte ha kvar hästen bara för att jag vill om jag inte har tid. Det är inte det bästa för hästen, han måste få den tid och uppmärksamhet som han behöver. Ett riktigt jobbigt beslut och jag har velat fram och tillbaka jättemycket. Nu är det dock bestämt. Oportuno flyttar tillbaka till Skåne igen.

 

 

 
Fina Oportuno


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0