Kalvar och lådor

Förra veckan hade jag en väldigt intressant vecka. Vi hade nämligen övningar varje dag i hur man lägesrättar kalvar som ligger fel vid förlossning. Det är en sån där grej som jag alltid har tänkt är en viktig arbetsuppgift för veterinärer. Jag såg det på tv när jag var liten och sådär och drog slutsatsen att veterinärer gör det jämt. Nu kanske man inte gör det jämt men det är ändå viktigt, även om djurägarna kan mycket själva också.

 

Kalvar (och andra djur) ska helst komma med frambenen först och huvudet liggandes på frambenen men bakbenen först brukar också gå bra. Det går dock inte lika bra om exempelvis rumpan kommer först eller om något av benet är bakåtslaget, dvs riktat mot kons huvud istället för mot öppningen. Kalven kan också ligga med ryggen först. Eller helt rätt fast uppochner, och då kommer den inte heller ut.

Det finns en del olika redskap man kan använda för att lägga kalven rätt. Det finns kedjor och rep som man lägger runt benen och runt huvudet som en grimma. De som läggs runt benen drar man i för att få ut kalven men grimman är mest för att styra huvudet rätt. Det finns också långa tänger som man sticker in och använder för att rotera kalven eller för att lägga om rep kring delar av kalven som är längre in i livmodern.

Om det är tvärstopp och man inte kan komma åt att vrida om alls kan man göra kejsarsnitt eller så kan man såga av någon del av kalven. Det sistnämnda gör man såklart inte på levade kalv! Jag tänker inte gå in mer på detaljer kring just det men vi har lärt oss en hel del om det, det är alltså ganska viktigt.

Det som är mest intressant tycker jag är att metoderna för lägesrättning vid förlossning i princip har varit samma alltid, eller i alla fall länge. Det hänger massa snygga bilder från femtiotalet i salen. De föreställer veterinärstudenter som övar på lägesrättning på exakt samma sätt som vi fick öva. Det är nog till och med samma lådor.

Lådor? Jo vi har stora lådor med ett hål på kortsidan. Innanför hålet sitter ett riktigt kobäcken och det finns också en livmoder i form av en lädersäck. Under övningen använder vi döda kalvar. Såhär långt in i utbildningen känns det inte så konstigt att vi använder döda djur men jag förstår om en del av er som läser detta tycker att det är otäckt. Det håller på att komma alternativ och vi fick prova en gummikalv men den var tyvärr inte så bra. Jag håller dock tummarna för att nästa modell blir bättre så att man kan minska användandet av döda djur, det hade känts mer etiskt.

Hur som helst, vi använder döda kalvar som läggs i livmodern i lådan. Vi är tre och tre och två av oss lägger i kalven i ett felläge. Den tredje får sedan komma och agera veterinär. Veterinären får diagnosticera läget genom att sticka in armen i hålet och försöka lägesrätta. För att dra ut kalven sedan behöver man ofta vara flera och då får de två andra studenterna, aka djurägarna, guidas av veterinären tills kalven är ute. Väldigt bra övning! Faktiskt den övning hittills som mest har känts som om det vore på riktigt. Det är ju ungefär så det kommer att gå till, med vissa undantag. Det kommer tillexempel vara riktiga kor istället för stillastående lådor…

 

 

 

Kalvar är så grymt söta! Eller hur? Foto: Martin Abegglen CC BY-SA 2.0.

Tyvärr har jag inte så mycket bilder från våra övningar. Jag vet att andra i klassen tar bilder och lägger upp i sociala medier men jag tycker ofta att det känns oetiskt så tyvärr blir det inte så mycket bilddokumentation här i bloggen. Hoppas ni har förståelse för detta.

 

 

Vi har börjat på idisslarblocket nu på kursen, dvs vi har föreläsningar om vanliga sjukdomar på idisslare. Det är lite skillnad i hur man bemöter problemen på idisslare jämfört med hund och häst eftersom man på idisslare har mer av ett besättningstänk. Jag tycker att besättningstänket är jättespännande och jag hade gärna applicerat det mer även på andra djurslag. Det handlar tillexempel mycket om förebyggande arbete exempelvis med hygien eller stallkonstruktion. Superspännande! Däremot är det lika segt som vanligt att ha föreläsningar som går igenom alla tänkbara bakterier en efter en. De bara blandas ihop i huvudet…

 

Det är mycket på universitetet just nu, massa plugg. Men vi gör lite på fritiden också faktiskt. I helgen var vi på Sweden International Horse Show på Friends Arena (eller Stockholm Horse Show, som jag alltid felaktigt säger). Det var faktiskt riktigt roligt! Jag och min sambo fick det i födelsedagspresent av mina föräldrar så de var också där och vi bodde på hotell och allt. På lördagen kollade vi på en jätterolig familjeshow med massa fart och fläkt och olika raser. (Shettisarna var som alltid en favorit hos mig.) På söndagen kollade vi på dressyren. Först final i ponnykür och sedan top ten dressage stars (eller vad den nu hette) med tio häftiga dressyrekipage som också red kür. Både jag och mamma tyckte det var superkul och blev jättemotiverade att gå hem och träna. Pappa och min pojkvän var inte lika imponerade…

Vi åkte även och hälsade på min syster som har börjat läsa på Konstfack i Stockholm. Hon stod och sålde sin konst tillsammans med massa andra konststuderande på skolan. Det var jättekul att se, det riktigt osade av all kreativitet.

 

 



Kommentarer
Lena

så jäkla söt :)

2016-12-02 @ 13:11:17
URL: http://lenahaga.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0