Kaninvälfärd

Nu är det alldeles alldeles för länge sedan jag bloggade sist. Det har hängt över mig under flera veckor men jag har faktiskt inte haft någon direkt lust att blogga. Jag har haft enorma mängder plugg och när jag väl har varit lite ledig har jag varit helt slut och inte orkat ta mig samman och skriva. Faktum är att jag har en hel rad med saker på min att-göra-lista som egentligen inte alls är jobbiga eller tar lång tid men som just nu känns helt oövervinnerliga. Jag känner mig ganska utkörd, helt enkelt. Inte så konstigt med tanke på att jag skrev omtenta i lördags, har ordinarie tenta på fredag och sedan en till tenta två veckor senare. Samtidigt som det vanliga livet rullar på i sin vanliga rasande fart. Idag bli det inget långt blogginlägg men jag har som ambition att kommande ska blir bättre. 

 

Tentan i lördags, omtentan i Farmakologi, kändes ganska bra. Inte perfekt, men ganska bra. Jag gick därifrån med en klart bättre känsla än vad jag hade förra gången. En del frågor var lite konstiga. Det var tillexempel två frågor som handlade om katters oförmåga att bryta ner vissa läkemedel. Mystiskt.

 

Igår började jag tentaplugga till nästa tenta, d.v.s. den ordinarie tentan i Livsmedelshygien. Vi hade redovisning vid lunch så jag satte mig i biblioteket ett par timmar på förmiddagen och pluggade. Idag och imorgon blir det hemmaplugg. Skönt att slippa köra i snön. Nu har jag också äntligen fått hit mitt skrivbord så att jag slipper sitta vid köksbordet och plugga. Lyckan är total! Jag sitter mitt för fönstret med bäst utsikt i hela huset. Häromdagen såg jag tre hjortar springa förbi. Mysigt va?

 

Jag skulle vilja slå ett slag för den här föreningen: Sveriges Kaninvälfärdsförening. Det är en förening som startade i somras och de har nyss fått upp sin fina hemsida. En klasskompis till mig är med i styrelsen. De jobbar för att kaniner ska ha det bra. Deras nyckelord är kunskap, status och registrering. De vill sprida kunskap om kaniner och hur kaniner vill ha det för att må bra. Tillexempel behöver en kanin betydligt större plats än vad en tror och de mår inte bra utan en kaninkompis. Föreningen vill höja statusen för kaniner. Idag har de väldigt låg status och många tänker exempelvis att det bara är att köpa en ny om den blir sjuk, istället för att åka till veterinären.   Registreringen tycker jag är det mest spännande som föreningen jobbar med. Tydligen har det inte funnits något slags register för tamkaniner alls. De flesta märks inte ens. Detta vill de ändra på. Läs gärna mer på deras hemsida!  

 

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0