Kandidatkurs och läsarfråga

Det var visst ett tag sedan nu. Jag som trodde att jag skulle blogga jättemycket nu när jag skriver kandidatarbete och därmed har med tid hemma. Så blev det inte riktigt. Kandidatskrivandet har annars varit väldigt trevligt. Jag var först lite orolig över att jag skulle tycka att det var supertråkigt att gå omkring hemma helt själv och läsa torra vetenskapliga artiklar. I själva verket har jag trivts jättebra. Den här kursen kom verkligen lägligt. Jag behövde en liten paus från allt och alla och nu fick jag möjlighet att ta just en sådan paus. Jag har lullat omkring hemma och ätit långfrukost och städat och fixat. Skrivit en hel del också (mer än en del av mina klasskompisar tycks ha gjort, i alla fall om en utgår från deras facebook- och instagramsidor) men det har ändå känns som att jag har kunnat ta det lugnt. Eftersom jag inte har kört bil till skolan varje dag har jag fått massa tid över, och sparat en del pengar. Pengarna har jag lagt på ridlektioner. Ridlektioner är egentligen alldeles för dyrt för studenter men jag har ändå passat på nu när jag för en gångs skull hade tid och energi och möjlighet. Vem vet när det blir så nästa gång?

Själva skrivandet har gått över förväntan. Det finns en hel del forskning kring att hålla ko och kalv ihop och mitt största problem har varit att sålla i all fakta och välja bort det som inte får plats i arbetet. Nu är arbetet i alla fall klart, i princip i alla fall, och det är dags att börja tänka på redovisning och sedan på nästa kurs som heter ”klinisk anatomi, konsultationskunskap och näringslära”.

 

 Gullig kalv från wikimedia commons. 

 

Jag har fått en fråga under min inaktiva tid. Ber verkligen om ursäkt för att jag inte har besvarat den tidigare, jag trodde inte att det var ett så stort intresse för bloggen.  

 

Hej! Jag velar mellan veterinär och djursjukvårdare, har du något tips som får mig att kunna bestämma mig? :) hur vet jag vilket som passar mig bäst?

 

Jag är ingen direkt expert på skillnaderna mellan djursjukskötare och veterinär men jag ska göra mitt bästa för att svara på frågorna. Mitt intryck är att djursjukskötaren arbetar närmare djuren och veterinären jobbar mer med det medicinska. För att ta reda på vad som passar dig bäst skulle jag rekomendera dig att försöka praktisera på en klinik. Då får du se lite vad veterinärer och djursjukskötare gör och vilket du tycker verkar roligast. Jag funderade på både djursjukskötare och veterinär men kom fram till att jag nog trots allt hellre ville bli veterinör. Jag vill hålla på med medicin och behandling, jag vill vara den som tar besluten och jag vill vara den som håller i skalpellen under operationen. Jag ville också ha möjlighet att jobba på andra ställen än en veterinärklinik. Det känns som att veterinärutbildningen är bredare än djursjukskötarutbildningen, på gott och ont. Vi läser till exempel livsmedelssäkerhet och om olika lagar vilket kan kännas tråkigt men det ger fler möjligheter efter examen. Jag har också fått intrycket av att veterinärutbildningen omfattar fler djurslag, men jag är lite osäker.

Själva utbildningstiden är längre för veterinärstudenter och det är högre behörighetskrav, men jag tror att det behövs ungefär lika höga betyg för att komma in på båda utbildningarna. Jag tror att arbetsmarknaden ser bättre ut för djursjukskötare men det beror också lite på vart i landet du vill bo. 

Hoppas du känner att du har fått någorlunda svar på din fråga. Jag tycker som sagt att du ska försöka få vara med på en klinik så att du kan se lite mer med egna ögon vad de olika yrkesgrupperna gör. Oavsett vad du väljer tror jag att du kommer få ett väldigt roligt yrke!



Kommentarer
Anonym

Hej! Är det vanligt att hund när man pluggar på slu? Vet du hur folk löser det? :)

2016-03-26 @ 07:14:36


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0