HUR?!

Plötsligt är det bara en dag kvar till muntan (muntlig tentamen) på tema ett i biokemi. Hur gick det till? Tiden går så fantastiskt fort. Helt galet!
 
Just nu har jag tusen saker att göra, Samtidigt. Visst är det lustigt att det alltid blir så. Jag tycker att jag borde ha lärt mig att sprida ut det men neeeej. 
 
Just nu kämpar jag febrilt med att försöka lära mig alla tjugo aminosyror. Aminosyrorna är vad som bygger upp protein. Eftersom typ allt i cellen består av protein så är de väldigt viktiga. De bygger exempelvis upp vårt DNA. Aminoryrorna bestämmer vad proteinet ska göra och vart det ska åka för att göra det. Aminosyrorna har olika egenskaper sinsemellan också. Några har hydrofoba (vattenhatande) sidogrupper, vissa är sura, andra basiska etc. Detta ger aminosyrafrekvensen olika egenskaper och får den ex att vecka sig på olika sätt.
Nja, riktigt såhär enkelt är det väl inte men ni förstår ungefär hur det funkar. Avancerat är bara förnamnet. 
 
Jag är så fascinerad av att kroppens system är så avancerade! Det är helt fantastiskt att det fungerar. Alla små, små delar som hjälps åt för att vi ska kunna överleva. Och att det fungerar likadant hos oss alla. Helt otroligt. 
 
Jag är ännu mer fascinerad av att någon faktiskt har kommit på att det fungerar såhär. Komponenterna är så små att de inte går att se. Nuförtiden har vi elektronmikroskop som gör att man kan komma riktigt nära men många upptäckter gjordes innan dessa kom. Hur?! Hur insåg Watson och Crick att vi har DNA med gener som ärvs ner till våra barn? Hur insåg de att DNA består av socker, fosfat och kvävebaser? Helt ärligt är jag imponerad av att de ens kom på att fråga sig frågan från första början. "Hmmm, du Watson, ska vi inte ta reda på vad som finns i våra celler?" Själv hade jag varit rätt nöjd med svaret att vi består av celler med mojs i. 
 
Samma med Johannes Kepler, Gelileo Galilei, Tycho Brahe, Nicolaus Copernicus osv som kom på hur jorden snurrar runt solen och inte tvärtom. Utan att ens ha riktigt teleskop! HUR?! Hade jag levt på den tiden så hade jag aldrig kommit på att ifrågasätta kyrkan. Jag hade liksom inte ens kommit på idén. Än mindre tagit reda på fakta. 
 
Eller Dimitrij Mendelejv och Lothar Meyer som båda två på vars ett håll kom på periodiska systemet. De lämnade luckor där icke upptäckta ämnen skulle finnas och beskrev dessa icke upptäckta ämnena. Och hade rätt! Kom igen! HUR?! 
 
Det är bara att inse. Vi vanliga dödliga kommer aldrig kunna mäta oss med genierna. Suck. 
 
Dr Drakken - galen veteskapsman 101!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0