På måndag börjar skolan och jag är grymt taggad

Idag är min sista lediga dag innan skolan börjar. Jag jobbar både lördag och söndag och skolan börjar på måndag. Efter det är det hard work work och inte mycket ledigt. Bäst att njuta av idag. Vad jag ska göra? Maratonkolla på Greys anatomy såklart!

På måndag börjar jag i tvåan på veterinärprogrammet. Inte illa va? Nytt år, nya lokaler (nybyggda!), nya vanor. Precis som vanligt blir jag taggad och peppad precis innan någonting nytt startar. Nytt år, ny kurs, ny vardag. Det känns alltid lika spännande och förväntansfullt. Jag lovar alltid mig själv att nu, nu ska jag jobba hårdare ön någonsin tidigare och att den här gången ska jag hålla det. Varje gång samma sak. Även nu. 
Jag ska alltså gå all in direkt och plugga stenhårt eftersom jag har hört att en del av kurserna den här årskursen är väldigt svåra. Faktum är att jag senast igår hörde något som jag tyckte var lite skrämmande. Tydligen är det tio procent av studenterna i klassen över mig som inte har klarat en av stopptentorna innan årets slut och som därmed tvingas ta ett sabbatsår. Vissa av våra tentor är nämligen sk stopptentor vilket innebär att du inte får börja nästa årskurs förrän du har klarat den. Förutom den ordinarie tentan har man två chanser till på omtentor samma år. Sammanlagt har man laglig rätt till fem tentatillfällen, om jag inte minns fel. Klarar du inte tentan på något av de tre första tillfällena får du alltså inte börja nästa årskurs utan tvingas ta ett sabbatsår och pröva lyckan när årskursen under dig skriver tentorna. Klarar man den inte då heller tror jag att man helt enkelt måste hoppa av programmet. 
Lite läskiga tankar men ingen panik - bara man är organiserad så fixar man tydligen biffen. 





I övrigt rullar livet på här i Uppsala. Jag har två jobbdagar kvar och det ska faktiskt bli skönt att byta ut sopkvasten och mockningsgrepen mot pennor, böcker och iPad. I längden är det trots allt lite trist att bara mocka bajs och skura väggar hela dagarna, även om jag mestadels har trivts bra på jobbet. Det hårda arbetet är slitigt för kroppen och de tidiga mornarna frestar på psyket. Jag gillar att gå upp tidigt, det är inte det. Problemet är att man måste gå och lägga sig så himla tidigt och att man vaknar långt innan man vill när man är ledig. Jag vaknade till exempel vid halv fem imorse och kunde inte somna om. Halv fem! 04.30! Det är ju inte klokt. Nej, det ska bli skönt att börja skolan vid klockan nio igen. Sovmorgon varje morgon. Kan det bli bättre? 


Många söta små föl har jag dock fått se i sommar. Dessvärre har jag kvar min övertygelse att föl är monster. De bits i ena ändan, sparkar i den andra och knuffas och är i vägen med mittendelen. Det är inte ens ett skämt - det ÄR så. Fast det spelar ingen roll för de är så otroligt söta och när de väl är trevliga (det händer trots allt lite då och då) så glömmer jag allt dåligt om föl och vill bara ta med dem hem till tv-soffan och mysa. 






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0