fun fun fun

Nu har vi äntligen fått börja göra massa roliga saker i skolan! Idag hade jag först föreläsning om hjärtat och cirkulationen. Väldigt intressant. En i klassen fick komma fram och fick vi alla lyssna på hans puls via en maskin som föreläsaren kopplade till honom. Vi satt och försökte höra de olika ljuden och de olika nyanserna i ljuden. Det är svårare än man kan tro! Jag har alltid tänk att hjärtat låter du-dunk, du-dunk, du-dunk. Riktigt så enkelt är det inte. Det är massa små swishande ljud och flera olika dunkar i du-dunket. Föreläsaren som är expert inom området pratade på om alla ljuden som vi skulle hinna med att höra. Jag kunde bara tänka att herrejisses det där kan väl ingen människa höra.

 

Efter lunch var det sedan dags för dissektion. Vi hade först en demo med lärare och sedan fick vi titta på likadant material i grupper. Idag var målet att kolla på huvudets delar som har med sinnen och andning och sånt att göra. Vi fick därför kolla på häst- och koskallar (sågade i mitten på längden) och lösa stuphuvuden från ko och gris, om jag minns rätt. Det låter väldigt äckligt att vi står och pillar på avhuggna hästhuvuden, lite gudfadern sådär, men det är väldigt häftigt att få möjlighet att se hur djuren ser ut inuti. Jag blir lika fascinerad varje gång över att det är så komplicerat och tetris-ordnat inne i kroppen. Det är fantastiskt att alla hästar faktiskt utvecklas på samma sätt och ser likadana ut under huden. Coolt.

 

Efter detta hade vi övning gruppvis då vi fick kolla på röntgenbilder och försöka lista ut vad det egentligen var vi såg. Det var himla svårt och jag kände mig som världens nybörjare. Tänk att jag om några år kommer att kunna titta på en röntgenplåt och se exakt vad som är fel med ett djur. Hur häftigt är inte det?

 

 

 

Tur att det vi läser nu är så intressant för just nu tar plugget verkligen ALDRIG slut. Jag har suttit hela dagen sedan jag kom hem från skolan vid fyra och jag har ändå inte kunnat pricka av alls mycket på min att-göra-lista. Hard work work. God natt från mig! 



Kommentarer
olivias | mode, foto & vardag

såå fin blogg du har!



-Lust med ett bloglovin byte? Kram

2014-01-27 @ 21:19:36
URL: http://olivias.webblogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0