Djuretik och iPadstudier

Häromdagen var jag på ett djuretikseminarium som SLU ordnade. Först föreläste två personer. En av dem hade gjort en avhandling på hur synen på djur ser ut i samhället och varför, med fältstudie på gymnasieskolors sätt att lära ut hur människa-djurrelationer ser ut. Den andra var filosof och pratade om hur man kan ta etiska beslut och skapa sig åsikter utifrån olika moraletiska teorier.

Efter detta delades vi in i grupper och fick diskutera frågor som föreläsarna hade med sig.

Det som var annorlunda med detta seminarium jämfört med andra etiksamtal och liknande som jag varit med på var att detta var riktad både till studenter och anställda på SLU. SLU är en ganska stor institution så det var lärare, forskare, veterinärer etc. Mycket mycket intressant! Jättebra seminarium, helt enkelt. Jag blev dock väldigt besviken på att så få studenter var där. Vi var bara sammanlagt fem-tio stycken, av sammanlagt kanske sjuttio pers. Detta trots att en av anledningarna till att seminariet anordnades tydligen var att vi studenter har skrivit i våra kursutvärderingar att vi tycker att det är för lågt tak i etiska diskussioner i utbildningen. Att föreläsare drar sig för de etiska frågorna och att vissa frågor är mer tillåtna än andra.

Jag tycker att det är jätteviktigt att prata om etik när man jobbar (eller ska jobba) med djur. Superduperviktigt faktiskt. I mitt yrke kommer jag att ställas inför etiska dilemman precis varje dag. Om jag inte börjar fundera på var jag står redan nu kommer jag stå handfallen när jag väl börjar jobba. Mer etikprat åt folket, med andra ord.  

 

En fråga som vi diskuterade var den om dödande av djur. Det är en sån där fråga som jag tror att ganska många pratar om ändå. Är det verkligen rätt att äta kött? Är det okej med avlivning trots att djuret hade kunnat räddas?

Vi tog den kanske lite längre, som det lätt blir vid diskussioner. Vi äter kött och tycker därför att det är okej att döda djur. I alla fall vissa djur. Varför bara vissa? Varför är det mer okej att tänka på ett slakteri där en slaktar grisar än ett slakteri där en slaktar hundar?

Roligt samtalsämne va?

 

Nu till något som faktiskt är roligt på riktigt. Jag har fått en läsarfråga! Woho! Oj, så glad jag blev. Frågan lyder såhär:

Hej! 
Jag läste i tidigare inlägg att du använder ipaden till dina studier, kan du inte berätta lite mer hur du gör det? :) låter som ett smart tips! 
/Emelie

  

Självklart!

Jag köpte min iPad typ första veckan på veterinärprogrammet efter att en annan student visade mig hur hon antecknade på sin iPad och jag blev sjukt imponerad.

Det jag använder iPaden till är att anteckna. (Även att googla och sånt men det kan en lika gärna göra på datorn) Jag använder en app som heter notability. Den kostade typ 22 kronor eller något sånt när jag köpte den. Det finns säkert andra appar som är lika bra men jag gillar den här. 

Våra föreläsare lägger alltid ut sina power points på kurshemsidan som pdf och dessa laddar jag ner direkt i notability. Där kan jag sedan organisera dem efter ämnen och färgkoda kurserna.

 

 

 

Jag skriver sedan i programmet direkt på bilderna. Jag använder en speciell iPad-penna som kostade ungefär 50 kronor. Anteckningarna sparas automatiskt och sparas även över som pdf-filer till min dropbox. Jag kan alltså komma åt alla mina anteckningar på alla datorer som har internetanslutning.

Jag har också tillgång till precis alla föreläsningar från hela utbildningen. Väldigt bra om jag inte kommer ihåg en viss grej från ettan. Då är det bara att kolla upp det.

 

 

 

Den kursen jag läser nu har jag valt att prova köra analogt, d.v.s. med papper och penna. Jag måste jämföra hur det går. Nu när jag skriver om hur bra iPaden är börjar jag tvivla på om papper-och-penna-metoden är bra alls men det är värt att prova. Om jag tycker att iPaden var bättre tänker jag gå tillbaka till den igen. 

 

Det som är bra med iPaden som man inte kan få med papper och penna är dels det där med att det sparas automatisk så att en kommer åt alla anteckningar överallt, och dels att en lätt kan dela sina anteckningar med någon annan. Dessutom känns det sjukt proffsigt att skriva på skärmen istället för på ett papper. Det går även att ladda ner kursböckerna (lagligt såklart) till appen och anteckna direkt i böckerna. 

Fördelen jämfört med en dator tycker jag är att jag faktiskt skriver på skärmen, inte bara trycker ner knappar på ett tangentbord. Då kommer skrivminnet till användning och jag kommer ihåg lättare. 



Kommentarer
maddfjadd

Hej!
vilken trevlig blogg, kul att läsa och tack för tipset om bästa appen !

Lycka till med studierna
Madelene

2015-02-15 @ 14:21:05
URL: http://lifeinkaunas.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0