Veterinärstudier vs läkarstudier.

Jag tänkte försöka besvara en läsarfråga. Jag tycker att det är superroligt att få läsarfrågor så fråga på. Jag svarar efter bästa förmåga! Om det är långa svar eller svar som jag tror att fler kan vara intresserade av att läsa brukar jag försöka svara på frågan i ett inlägg.

 

Först och främst, tack för en intressant och välskriven blogg! :-) 
Här kommer lite frågor som jag har kring veterinärstudier... 
Jag är en läkarstudent som funderar på att byta till veterinärprogrammet nästa höst. Undrar ifall du vet om ni har några fd läkarstudenter i er klass och om de har varit nöjda med bytet? 
Jag undrar även hur du upplever pluggmängden, verkar som att många hinner med häst och mycket annat vid sidan av? 
Har förstått att ni har tenta ganska ofta när jag har tittat på gamla scheman för olika kurser. Är nyfiken på hur långa tentorna är, skriver man från 9-15 varje gång eller blir tentorna mindre då de är fler? 

Super tacksam för svar :-)

 

Så vitt jag vet känner jag ingen som har bytt från läkare till veterinär, däremot några som har gjort tvärtom och gått från veterinär till läkare. Om jag har förstått det rätt så är de första åren ganska lika så en kan kanske tillgodoräkna sig en del. Mitt intryck är att veterinärer läser bredare för att få med alla djurarter medan läkare läser mer djupgående för att få en fördjupad bild av en enda art. Jag vet inte hur väl det stämmer dock. Du får gärna upplysa mig om jag har fel.

Det är många som har häst och andra djur vid sidan av men sådär jättemycket fritid har vi absolut inte. Det krävs nog en hel del markservice för att hinna rida på någon mer avancerad nivå, eller ens varje dag. I alla fall är det så jag upplever det. Det är såklart olika hur ambitiös en är och hur mycket tid en vill och behöver lägga ner på studierna. Skulle tro att det ligger på ungefär samma nivå som läkarstudier. Jag har en hel del kursare som verkar ha hur mycket fritid som helst och engagerar sig i både det ena och det andra, eller har häst som de tävlar med på hög nivå. Själv förstår jag inte hur det går till. (Om någon vet hemligheten får ni gärna berätta för mig!)  Jag hade hästen här hela förra skolåret men jag hade inte tid att rida i närheten av så mycket jag ville vilket var otroligt stressande för mig. Jag är visserligen en sån som alltid är lite stressad över att jag inte pluggar tillräckligt mycket, och som dessutom försöker hinna med att jobba vid sidan av. Jag kanske inte är representativ för alla veterinärstudenter. (Eller så är jag det. Jag vet att jag inte är den enda med prestationsångestproblem.)

Angående tentorna så skiljer det sig mycket mellan olika kurser. Under första året kändes det som att det var tentor precis hela tiden, speciellt under vårterminen. Efter det började de komma lite glesare i schemat.

Ganska ofta är en kurs uppdelad i flera delkurser som tenteras separat. Exempelvis är kursen jag läser nu indelad i allmän farmakologi och toxikologi, farmakologi, och toxikologi. Det kan vara skönt att inte behöva skriva om alltihopa om man kuggar på en delkurs. Däremot ligger det ofta flera deltentor samma dag så vi får plugga till alltihop samtidigt ändå. Om en kurs bara har ett tentatillfälle skriver vi nog oftast 9-15 men annars brukar det vara kortare tid. Typ 8-12 är ganska vanligt. Men det är samma där, individuellt. Jag upplever att tentatiden är väl tilltagen men jag vet andra som sitter nästan hela tiden ut varje gång.

Personligen tycker jag att tentorna är lite väl korta ibland. Jag skulle vilja ha långa tentor där en verkligen får chans att visa allt den har lärt sig, och därmed måste lära sig allt. Vissa tentor är så, men långt ifrån alla.

 

Jag hoppas att du blev lite klokare. Annars får du fråga igen!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0