Blickar framåt mot kommande läsår

I sommar har jag jobbat på en mellanstor smådjursklinik. Det är kul att få göra något på riktigt, inte bara läsa om det i en bok. Efter trean har vi en behörighet som nästan kan likställas med en djursjukskötare, förutom att vi inte exempelvis inte får vaccinera eller hantera zoonoser. Detta innebär att jag lägger kanyler, ger injektioner, tar blodprov, röntgar osv på dagarna. Det känns som att jag faktiskt gör lite nytta för en gångs skull. Resten av året är det ju bara att trycka in massa information som gäller och det kan lätt kännas hopplöst långt borta från djuren jag vill rädda livet på. Under fjärde och femte åren kommer det dock bli mer praktiskt än tidigare, vilket jag ser jättemycket fram emot. Sommaren har gått helt galet fort och jag börjar fjärde året om mindre än en månad. I början av sommaren kändes det som att mina nio jobbveckor skulle vara för evigt men poff sa det, och så var det bara två och en halv kvar. Är det inte lustigt?

 

Första kursen under fjärde året är klinikförberedande kursen. Då ska vi förberedas inför att gå på kliniken. Schemat kommer enligt äldrekursare att vara ungefär såhär: börja tidigt med några timmar föreläsning i hög takt, kort lunch, obligatoriska övningar tills sent på eftermiddagen, åka hem, försöka orka plugga eller i alla fall läsa igenom dagens anteckningar, eventuellt orka äta middag, stupa i säng. Jag tror att de överdriver lite för att skrämmas men det lär bli en intensiv termin. Fast den verkar bli rolig också. Kolla bara på listan över vad vi ska lära oss praktiskt:

 

· Klinisk undersökning och hantering - nöt, smådjur och häst

· Operationssalsrutiner och instrumentkännedom

· Provtagning och läkemedelstillförsel

· Rektalisering - häst och nöt

· Hantering, undersökning och läkemedelsadministration – gris

· Hantering och undersökning - får

· Digestionsorganens undersökning - nöt

· Reproduktion och undersökning av digestionsorganen - hund

· Suturering

· Förlossningsteknik mm (obstetrik)

· Hästens munhåla

· Cirkulation och respiration - nöt

· Odontologi - smådjur

· Bandagering - smådjur och häst

· Klövar

· Hovar

· Hud

· Ögon – häst och hund

· Laboration – klinisk kemi

· Lokalbedövning och intubering

· Akut- och intensivvård

· Hältundersökning – hund och häst

· Fallseminarium – häst

· Juver

 

Nä, vet ni vad. Trots alla varningar om hur jobbigt kommande läsår kommer att bli börjar jag bli lite sugen nu när jag läser kursplanen. Sömn i all ära men jag kommer faktiskt lära mig hur man vrider rätt en kalv i felläge! Då spelar det jobbiga inte så stor roll. 

 

 


Kommentarer
Anonym

Hallå! Ska börja att studera till veterinäe nu i höst och har några frågor haha. 1. Har du några tips på vad man ska tänka på inför och under studierna? 2. Om man inte har någonstans att bo de 3-4 första nätterna, finnas det möjlighet att sova hos en äldrekursare då? 3. Vet du när infon om inspark osv kommer ungefär? haha😉

Svar: Hej! Grattis till att du kom in på programmet!
1) Oj, hade nog kunnat skriva mycket om detta. Största tipset från mig är att börja plugga ordentligt tidigt, dvs inte vänta till sista minuten. Och lär dig BMB-kursen ordentligt på en gång, det önskar jag att jag hade gjort bättre för det hade underlättat senare. Annars gäller väl generellt att komma ihåg att viktiga skillnader mot gymnasiet är att tempot är mycket högre och det mesta ska läras in, inte bara det man tror är viktigast. Och ha kul under insparken och bli inte sjuk! (Tips: handsprit och ät ordentligt)
2) Jag sov själv hos äldrekursare första natten så det brukar ordna sig. Jag fick ett telefonsamtal och mejl med info så jag kontaktade den personen som skickade/ ringde och hon förmedlade då sovplats.
3) Råkar veta att infon är på väg! Skulle tro att det kommer i veckan, möjligtvis nästa.
Hoppas svaren hjälpte, annars är det bara att fråga igen. :) Lycka till!
My Persson

2016-08-09 @ 00:03:11
Frida

Nu får du blogga liet så vi ser hur det går för dig i skolan.
Mvh en hundtokig tjej som just hittat din blogg :)

2016-08-30 @ 17:57:24
URL: http://hundtokigafrida.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0