Kor, kalv och kandidat
Just nu läser jag en kurs som heter Självständigt arbete i veterinärmedicin. Jag håller alltså på att skriva mitt kandidatarbete. Eller, jag har precis börjat med själva arbetet men kursen har hållit på i drygt en vecka. I början av kursen gör vi nämligen en hel del övningar i artikelläsning, vetenskapligt skriviand, kritiskt tänkande och statistik. Personligen tycker jag att en del av övningarna är lite väl lätta men det kanske beror på att jag har läst en del innan och dessutom gick på samhällsvetenskapligt program på gymnasiet. Jag tror att detta har gjort att jag har övat mig mer på att läsa och skriva vetenskapligt än vad en del av mina kursare som kommer direkt från naturvetenskapligt gymnasieprogram har.
Övningarna i att kritiskt granska vetenskapliga artiklar och statistik har däremot varit nyttiga. Enda problemet är att jag nu inte vågar lita på några av de artiklarna som jag vill använda i mitt eget arbete. Fast det kanske var det som var meningen med övningarna.
Kandidatarbetet är på 15 poäng och vi får skriva om i princip vad vi vill så länge det är ett prekliniskt ämne och så länge vår handledare kan handleda oss i det. Varje handledare handleder en liten grupp studenter som alltså har lite liknande ämnen. Alla i min skrivgrupp vill exempelvis skriva om djurbeteende, etologi, på något sätt. Jag tänker skriva om möjligheten att hålla kalvar och mjölkkor ihop, d.v.s. att inte ta kalven från sin mamma på en gång utan låta dem gå ihop. Jag är inte helt klar med hur jag ska formulera min frågeställning än. Jag vill egentligen fokusera mer på kon än på kalven men den mesta forskningen som jag har hittat än så länge tycks vara fokuserad på kalven. Vi får se hur det blir. Jag har ju precis börjat.
Hejsan problemet med just de sär ämnet är att de rinner fort ut i sanden. För a jobbar med kor. Och kan tydligt se att korna som vi ta av kalendern direkt mår bäst. Dom fundera Un e mer på kalven. Dom som få gå flera dagar spricker, leta kalven och vissa sluta äta kraftfoder t.o.m