Kor, kalv och kandidat

Just nu läser jag en kurs som heter Självständigt arbete i veterinärmedicin. Jag håller alltså på att skriva mitt kandidatarbete. Eller, jag har precis börjat med själva arbetet men kursen har hållit på i drygt en vecka. I början av kursen gör vi nämligen en hel del övningar i artikelläsning, vetenskapligt skriviand, kritiskt tänkande och statistik. Personligen tycker jag att en del av övningarna är lite väl lätta men det kanske beror på att jag har läst en del innan och dessutom gick på samhällsvetenskapligt program på gymnasiet. Jag tror att detta har gjort att jag har övat mig mer på att läsa och skriva vetenskapligt än vad en del av mina kursare som kommer direkt från naturvetenskapligt gymnasieprogram har.

 

Övningarna i att kritiskt granska vetenskapliga artiklar och statistik har däremot varit nyttiga. Enda problemet är att jag nu inte vågar lita på några av de artiklarna som jag vill använda i mitt eget arbete. Fast det kanske var det som var meningen med övningarna.

 

Kandidatarbetet är på 15 poäng och vi får skriva om i princip vad vi vill så länge det är ett prekliniskt ämne och så länge vår handledare kan handleda oss i det. Varje handledare handleder en liten grupp studenter som alltså har lite liknande ämnen. Alla i min skrivgrupp vill exempelvis skriva om djurbeteende, etologi, på något sätt. Jag tänker skriva om möjligheten att hålla kalvar och mjölkkor ihop, d.v.s. att inte ta kalven från sin mamma på en gång utan låta dem gå ihop. Jag är inte helt klar med hur jag ska formulera min frågeställning än. Jag vill egentligen fokusera mer på kon än på kalven men den mesta forskningen som jag har hittat än så länge tycks vara fokuserad på kalven. Vi får se hur det blir. Jag har ju precis börjat. 

 

 
Highland Cattle är min favoritras när det gäller nötkreatur. De är ju helt fantastiskt vackra! Tydligen ska just den här rasen ha extra stark modersinstinkt. En del kallar det att de är bättre mammor, andra att de blir aggressiva när de har kalvat. Det ena kanske ger det andra litegrann. 
 


Kommentarer
Erica Lundberg

Hejsan problemet med just de sär ämnet är att de rinner fort ut i sanden. För a jobbar med kor. Och kan tydligt se att korna som vi ta av kalendern direkt mår bäst. Dom fundera Un e mer på kalven. Dom som få gå flera dagar spricker, leta kalven och vissa sluta äta kraftfoder t.o.m

Svar: Hej! Förstår inte riktigt vad du menar här. Jag antar att du menar att det är bättre att ta kalven från kon på en gång än att låta den gå några dagar? Det tror jag kan stämma, i alla fall med avseende på kons psykiska hälsa i samband med själva separationen, och till viss del fysiska om den slutar äta etc. I mitt arbete vill jag dock ta upp fler alternativ än inga dagar resp några dagar tillsammans. Sedan finns det fler aspekter att ta hänsyn till än kons psykiska hälsa under separationen. Fysisk hälsa hos kon ex juverhälsa, hur kalven mår och växer, mjölksammansättning, hur uppväxten påverkar kalvens egenskaper senare i livet, oxytocinnivåer i blodet osv osv. Det är faktiskt ett väldigt spännande (men komplext!) ämne som det finns en hel del forskning kring :)
My Persson

2016-02-22 @ 08:35:24


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0