Mer om kaniner

Eftersom jag i förra inlägget berättade om vår fantastiska kaninföreläsning känner jag att jag vill dela med mig lite av det vi lärde oss under just den föreläsningen. Kaniner är trots allt väldigt vanliga husdjur och det kan vara kul att veta lite om dem. (Observera att det jag skriver som vanligt är väldigt förenklat och att det finns mycket mer att veta om kaniner.)

 

Det första vår föreläsare sa var att kaniner är som små hästar. Ha detta i åtanke när ni läser. Jag tycker att det stämmer ganska bra.  

 

Kaniner är inte gnagare, vilket jag länge trott, utan lagomorfa d.v.s. hardjur. En viktig skillnad är att hardjur har två små tänder på insidan av framtänderna i ovankäken. De har alltså sex framtänder, två där nere och fyra där uppe. Vill en läsa mer om skillnader finns det ganska bra info på wikipedia.

 

 

 

Kaniner är grovtarmsjäsare, precis som hästar. De har en jättestor blandtarm som utgör 60% av hela magtarmkanalen och som är väldigt viktig för kaninens näringsupptag. I blindtarmen, eller ceacum som det heter på latin, fermenteras en del av födan bakteriellt. Den bryts alltså ner där av bakterier. Det som fermenteras i ceacum bildar egna små bajsbollar som kaninen bajsar ut och sedan äter upp för att kunna bryta ner det en gång till och på så sätt få i sig den näring som inte gick att tillgodogöra sig första gången. Den mat som inte hamnar i ceacum blir till vanliga bajsbollar. Blindtarmsplupparna är klibbigare än det vanliga bajset och ofta äter friska kaniner upp det så snabbt att ägaren aldrig hinner se dem. Om kaninen av någon anledning mår dåligt och inte äter upp dem lika fort tror ofta ägaren att kaninen har diarré men det har den alltså inte. Däremot kan det vara något annat fel på kaninen eftersom den inte äter som den ska.

 

Tarmmotoriken styrs till viss del av hur mycket fiber födan innehåller. Om det är mycket fibrer blir det mer tarmmotorik. Om kaninen får för lite grovfoder, d.v.s. hö, kommer tarmmotoriken sakta ner och detta är väldigt dåligt för kaninen. Faktum är att tarmproblem är en av de vanligaste orsakerna att kaniner kommer till veterinären. (Precis som för hästar alltså.) Det är tydligen inte helt ovanligt att kaninens tarmar stannar av eller blir gasfyllda. Detta är såklart väldigt smärtsamt för kaninen och kan också leda till döden. Tarmproblemen kan exempelvis bero på att den får för lite hö eller att den går för snabbt från hö till gräs på våren.

 

Tarmproblemen påverkas även av exempelvis stress. Kaniner är stresskänsliga djur och det är viktigt att hantera dem lugnt. Hos veterinären är de såklart oftast jättestressade och detta är inte bra för kaninen. Andningsfrekvensen ligger normalt på 30-60 andetag per minut men en stressad kanin kan ha 200 andetag per minut.

 

 

 

En annan vanlig orsak till veterinärbesök för kaniner är tandproblem. Kaniners framtänder växer 2-2,4 mm i veckan! Om de inte slits rätt kan detta alltså snabbt leda till stora problem. Det kan bli så illa att de börjar växa neråt, alltså den delen av tanden som sitter i käken börjar komma ner genom hakan.  

För att tänderna ska slitas är det viktigt att kaninen får tillräckligt med hö och gärna grenar också. 80-90% av kaninens föda ska utgöras av hö. Detta är alltså viktigt både för tarmens och för tändernas hälsa.

För att åtgärda felslitna tänder kan veterinären behöva slipa tänderna eller till och med dra ut dem. Tydligen klarar kaniner sig utmärkt utan framtänder, bara de får höet klippt i små bitar. Det hade jag ingen aning om.

 

Jag skulle kunna skriva jättemycket till om detta men jag vill inte tråka ut er så jag nöjer mig med detta. Nu vet ni i alla fall varför kaniner äter sitt eget bajs och att några av de vanligaste orsakerna till att kaniner kommer till veterinären är att de har problem med antingen mage eller tänder. 



Kommentarer
Sofia Sandström

Bra inlägg! :)

Förtydligar, caecotroferna äts direkt från anus. De landar aldrig på marken öht. Så det finns inte en chans att se dem i vanliga fall. Men vet men vad man tittar efter så kan man enkelt se när de äter dem :)

Jag är också impad över att de klarar sig så bra utan framtänder! Ofta lär de sig att äta normallångt hö också vad jag förstått. Det behövs oftast bara klippas i början. (Även om man såklart ändå inte ska dra ut framtänder hur som helst utan dä måste ju verkligen vara engagerad och ge kaninen den extravård som krävs)

Svar: Kul att du har hittat min blogg ;)
Vad bra att du sa det om caecotroferna! Det har inte jag fattat tidigare.
Alltså det är ju helt fantastiskt att de lär sig att äta hellångt hö. Vilken anpassningsförmåga. Jag blir mer och mer imponerad av våra djur ju längre in på utbildningen vi kommer.
My Persson

2016-01-24 @ 19:42:43


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0