Snart skolstart

Igår var sista jobbdagen för min del. Nu i helgen ska jag vara funktionär på en hundtävling. På måndag börjar skolan. Jag som precis fick sommarlov! Tre månader har verkligen gått jättefort. Det känns lite trist att ha gått och längtat efter sommar och sol hela vinterhalvåret och så säger det bara swich – så är det vinter igen. Fast när jag tänker efter har jag hunnit med en hel del under sommaren så sådär jättekort har den nog inte varit trots allt.

Idag var jag och fikade med två klasskompisar och plötsligt känns skolan väldigt nära. Jag har hela veckan förträngt att skolan snart börjar men nu går det inte att undvika längre. Bäst att ta ett ryck och kolla upp schema, kurslitteratur, studieförsäkran och annat viktigt.

Min sommar kan sammanfattas med ett ord: intensiv. Det har varit fullt upp hela tiden och jag har nästan inte varit ledig över huvud taget. Förutom tre semesterdagar har jag jobbat måndag till fredag varje vecka. Visst hade det varit skönt att ha lite ledigt men samtidigt har jag haft ett väldigt roligt jobb. Enda problemet med jobbet har varit att jag har blivit så engagerad i alla djur att jag har drömt att jag har varit på kliniken hela nätterna. Under tentaperioder drömmer jag om ämnet jag pluggar så jag är inte direkt förvånad att jag har drömt om kloklippning och försäkringsregleringar under sommaren. En får se det som dubbel erfarenhet.

 

 Bild från en av våra utfykter i somras. Fantastisk utsikt!
Högakustenbron i bakgrunden syns ganska dåligt på bilden tyvärr men den är där till höger. 

 

Jag har fått en till läsarfråga! Eller två egentligen.

Hur ofta/mycket pluggar du??:) varje dag? Varannan? Förstår att de blir mer inför tenta men generellt

Generellt försöker jag begränsa mig till att bara plugga i veckorna och ha helgerna lediga. Det brukar gå sådär. Det brukar bli helgplugg också. Ofta är helgerna den enda tid en har att sätta sig och komma ikapp med pluggandet. Har jag någon aktivitet under veckan som gör att jag inte kan plugga just den dagen kommer jag med stor sannolikhet behöva läsa ikapp det under helgen. 

Jag pluggar däremot sällan på kvällen. Efter sju-åtta nånting är jag alldeles för seg i huvudet för att få in någonting. Dessutom är det enda tiden på dagen som jag har möjlighet att umgås med min sambo. Därför pluggar jag gärna på morgonen innan skolan istället, eller sitter kvar i skolan ett tag efter sista föreläsningen.

Läste lite om de olika kurser man läser under vet. Programmet. Det fanns även rekommenderad litteratur och det vad ungefär 7-8 böcker på EN del (integratib fysiologi). Det blir väldigt många böcker på ett år och VÄLDIGT många böcker på 5,5 år? Är de så att man köper allihopa eller hur funkar det?

Jag köper alltid bara de obligatoriska böckerna, inte de rekommenderade. Så gör de flesta och det klarar en sig utmärkt på tycker jag. För den jätteintresserade kanske det är kul att ha men jag skulle aldrig hinna läsa både den obligatoriska boken och alla rekommenderade. En del köper inga böcker alls utan går bara på föreläsningsanteckningarna men det vill jag inte rekommendera.

Vill du inte lägga ut pengar på att köpa alla så går det oftast att låna böckerna på biblioteket också.

 

Nu är det slut på lata dagar!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0