Hästhelg

Jag åkte ner till mina föräldrar i Skåne för en välbehövlig långhelg förra veckan. Tanken var att jag skulle hjälpa mamma med lilla Inza, den senast införskaffade hästen. Hon är nyss fyllda tre år och det är dags att berätta för henne att livet innebär mer än att bara gå och mysa i hagen. Jag passade såklart även på att rida på Fausto och umgås med mamma och pappa. Oportuno blev mest kelad med och inte riden eftersom han oturligt nog visade en hälta när vi skulle ta in honom från hagen. Förhoppningsvis inget allvarligt men vi blir alltid oroliga när Oppis inte mår bra, han är ju ingen ungdom längre. 

Jag tog jättemånga bilder i helgen men jag har inte lyckats lägga över filerna från telefonen till datorn så därför har de kanske inte världens bästa kvalitet. Hoppas ni har överseende med det. 

 

För er som inte alltid hänger med när jag skriver om mina hästar kommer här en liten minisammanfattning. Alla hästarna står nere i Skåne och är därför mest mammas (och för all del, även pappas) hästar men jag säger ändå att de är våra. Alla tre är såklart skimlar, den vackraste men mest opraktiska hästfärgen.

 

 

 

Oportuno – lusitano, född i Portugal, 21 år gammal. Vi har haft Oppis i nio år om jag har räknat rätt. Läromästare med ett hjärta av guld. Oportuno bodde här uppe hos mig förra året men nu är han alltså skåning igen. Kan lukta sig till en sockerbit på förvånansvärt långt avstånd. 

 

 

 

 

Fausto – P.R.E, född i Spanien, 12 år gammal. Vi köpte honom som femåring och han kommer säkert alltid vara minstingen för oss, även om han faktiskt har blivit vuxen nu. Har periodvis varit lite av ett problembarn men har faktiskt blivit jättefin.

 

 

 

 

Inza – lusitano, född i Sverige, 3 år gammal. Har varit i vår ägo sedan i förra våren, alltså inte ens ett år. Vackert huvud och vakna ögon, en oslipad diamant.

 

Inza är en väldigt trevlig men bestämd liten dam. Hon kommer gärna fram och pratar i hagen men hon är inte så sugen på att lyfta på bakbenen för kratsning av hovarna. Hon är inte heller speciellt förtjust i hårda borstar utan det ska vara mjukt och gosigt för att falla henne i smaken. Hur som helst gjorde hon en del stora framsteg i helgen, vilket vi alla är väldigt glada för. Det ska bli väldigt roligt att följa henne i framtiden. Troligtvis får inridning vänta lite. Vanligtvis påbörjas inridning när hästen är ungefär så gammal som Inza är nu men hon är ganska tanig och behöver nog växa till sig lite först. Därför är det mer fokus på annat för Inza just nu, att lära sig att gå omkring i paddocken utan att någon annan häst är där samtidigt tillexempel. Väldigt läskigt. 

 

 
Inza
 
 
 
 
Inza och bästisen Happy har fått syn på något väldigt spännande
(troligtvis mamma som håller på att greja med staketet, det är därför det ser lite snett ut)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0