Det rullar på

Mitt liv går framåt i en rasande fart. Jag hinner inte med allt som jag hade önskat, typ blogga eller plugga så mycket som jag hade velat. Men jag gör massa annat roligt istället! 

Imorgon ska jag till Norge med ett gäng andra veterinärstudenter och träffa veterinärstudenter från hela Norden. Vi ska tävla i friidrott mot varandra och festa och sånt. Det är inte varje dag man får chansen att göra något sånt. Rapport kommer efteråt. 

Jag hade mitt första test igår, om alla benen på latin och var de är placerade. Vi fick ett kompendium (22 sidor!) med ben och organ och sånt där på latin som vi bara ska trycka in. No return. 
Faktum är att i princip alla i klassen har lyckats lära in alla ben på bara drygt en och en halv vecka i princip. Helt fantastiskt! Wow, så duktiga vi är. 

Annars fortsätter föreläsningarna och dissektionerna. Idag började vi lära oss om embryologi. Väldigt spännande men galet krångligt. Inte minst eftersom det är olika hos de olika djuren. 
Dissektionerna börjar jag få kläm på. Det känns inte lika äckligt längre och jag mår inte ens speciellt illa av lukten. Dock är det lite obehagligt att gå in i frysen där materialet förvaras.... 

Det känns verkligen att veterinärutbildningen är en utbildning med gamla anor. Lärarna är erfarna och undervisningen är väldigt genomtänkt och bra, både föreläsningarna i sig och hela upplägget. Jag har aldrig upplevt ett sånt helhetstänk på någon annan utbildning eller skola som jag gått på. Dessutom tror jag att det satsas en hel del pengar på oss. Det behövs liksom för att det ska bli bra. Jag är väldigt tacksam och väldigt glad över att jag sökte hit. Hett tips även till alla andra. Det är superkul! (Jag väntar bara på bakslagen haha) 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0