Sent-på-kvällen-tankar

Det är kväll, jag ska upp klockan halv fem imorgon och jag kan inte sova. Sådant slår aldrig fel. Tankarna far runt runt och håller mig vaken. Det finns tusen saker jag borde göra. Tusen till som jag hellre vill göra. En enda sak som absolut inte kan göras. Somna. Det går bara inte. Hur länge ska man ligga och vrida sig fram och tillbaka innan man lyckas komma till ro?

Jag läste någonstans att det bästa att göra om man inte kan somna är att göra något annat ett tag. Värt att prova tänkte jag och öppnade upp bloggen. Jag tänkte passa på att berätta vad vi läser om just nu. 

Vi började på en ny kurs i torsdags, integrativ fysiologi. Jag har ingen aning om vad det betyder. Det verkar i alla fall innebära att vi ska få knyta ihop säcken och koppla ihop allt som vi har lärt oss om de olika organen. De senaste dagarna har vi läst om vätskebalans. Njure, temperaturreglering, vattenintag osv. 

Jag har bland annat lärt mig att det jag alltid trott är svettning egentligen är att svettningsmekanismen har slutat fungera. Ni vet, när hästen blir sådär blöt i pälsen. Det trodde jag var definitionen av svettning. Tydligen inte. 
När ett djur svettas är det för att bli av med överskottsenergi, värme, inne i kroppen. Ett effektivt sätt att bli av med energi är att använda energin för att göra luften omkring sig varmare eller att förvandla vatten från flytande till gas. Det är det sistnämnda som är svettning, tydligen. Djuret gör alltså om flytande vatten i kroppen eller på huden till vattenånga. Den här processen är väldigt energikrävande. Energin som används är den där överskottsvärmen som djuret vill bli av med. 
Det är därför man kan se hur hästarna står och ångar exempelvis vintertid i ridhuset. De gör sig av med överskottsvärmen som bildas vid ansträngning. 
När man ser fukt i hästens päls innebär det alltså att svettningsmekanismen blivit överbelastad och kroppen lyckas inte göra om allt vatten till ånga. 
Ni vet alla de där gångerna när man tycker att man har ridit ett bra dressyrpass men blir förvånad när man sitter av eftersom hästen är torr? Min slutsats blir följande: hästen kan ha jobbat på ordentligt ändå! Svettningsmekanismen blev bars inte överbelastad. Hästens kropp har istället fungerat alldeles precis som den ska. 

Nästa diskussionsämne kan vara hur bra det egentligen är att lägga på hästen ett täcke i det läget. Vad kommer hända med vattenångan? Den blir instängd under täcket. Kommer hästen då kunna göra sig av mid sin värme? Nej. 


Oportuno och jag jobbar på bra, med eller utan svettfläckar.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0