Lyckad auskultation

Igår gjorde jag något himla roligt: jag auskulterade på smådjurskliniken. Att auskultera betyder att lyssna och det är ungefär vad man gör, går med veterinären och lyssnar på vad hen säger och försöker snappa upp litegrann.

Skolan ordnar ett auskultationstillfälle var åt förstaårseleverna (amöborna) på Universitetsdjursjukhuset. Fyrorna som gör sin klinikpraktik handleder oss under auskultationen som en del i deras utbildning. Under klinikpraktiken får de göra bedömningar på patienter som kommer in och sedan hjälps studenten och veterinären åt att ställa diagnos och ge behandling.

 

I förrgår ringde min lärare mig och hörde om jag ville auskultera och jag sa såklart att det vill jag jättegärna. Sagt och gjort, igår klocka 19.45 mötte jag upp studenten som jag skulle gå bredvid och klockan 20.00 började passet. Jag fick ha på mig riktiga veterinärkläder och allt. Det kändes dock som att ha en pyjamas på sig, inte så proffsigt kanske. Men men.

 

Det var jättekul att gå med. Just igår jobbade en jätteduktig veterinär och en jätteduktig djursjukvårdare så jag tycker att jag lärde mig massor. Jag fick se massa coola saker, till och med vara med och kolla på en operation. Så häftigt!

Jag blev otroligt motiverad att plugga satan nu när jag var där och fick lyssna på hur mycket veterinärerna och veterinärstudenterna kan. Om några år kommer jag också vara där! Jag ser otroligt mycket fram emot detta. Gud vad kul det ska bli att bli veterinär!

 

Jag frågade när jag kom dit hur länge auskultanterna brukar stanna och de svarade att vid ett-två nånting brukar det inte vara något mer att göra. Jag var dock kvar till klockan fyra, och det var saker att göra hela tiden. Jag tror att jag somnade vid fem så jag är lite seg idag, om man säger så. Tentaplugg på det gör inte att jag blivit piggare under dagen heller.

 

Men inga sura miner. Jag ska till ridskolan nu och det är dressyr som står på schemat. Det ska bli himla skönt att få rensa hjärnan lite. Det finns ju ingen bättre hjärnrensare än en dressyrlektion! 

 

 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0