Ledig, eller?

Jag är ledig idag. Väldigt skönt. Mina ben behöver vila och såren på mina armar behöver läka. Det låter som om jag jobbar med något väldigt dramatiskt. Det gör jag inte. Smärtan i benen kommer från mycket gående i lite för stora stövlar. Såren på armarna kommer från att ha burit på hö och halm samt från den lilla bitska (men söta) valpen som en av mina huskompisar precis har införskaffat. 
Trots detta gillar jag mitt jobb i hästklinikens stallar. Jag får se hur veterinärjobbet går till på nära håll och även om jag inte är med och behandlar hästarna får jag ett hum om saker och ting. Hur länge en buköppnad häst brukar stanna på kliniken, hur länge en kolikhäst ordineras svält, hur stora nyfödda föl egentligen är. Sådana saker. Nyttig information som är bra att ha i ryggen senare. 

Idag är jag ledig och klockan ringer klockan 05.30. Detta är sovmorgon för mig som i vanliga fall går upp senast klockan 05.00. Men ändå. Halv sex på min lediga dag. Vem kom på den smarta idén? Jag själv. Jag har nämligen sovit hos min pojkvän i Södertälje och då får jag snällt gå upp när han går upp. (Okej då, jag snoozade faktiskt lite längre än han gjorde.) Nu sitter jag på tåget tillbaka till Uppsala. 


Tågstationen i Södertälje är vacker i morgonsolen. 



Någon frågade mig om vi aldrig tröttnar på att åka fram och tillbaka såhär. Vi brukar ses någon eller några kvällar i veckan plus helgen. Om inte jag åker tåg till Södertälje så kör han bil till Uppsala. 
Men nej, jag tröttnar inte. Den enda som är trött på arrangemanget är min plånbok. Det är nämligen inte helt gratis att åka tåg. Bensin är inte heller helt gratis. 

Det är ändå lite smidigt att gå upp tidigt när man är ledig. Man hinner med så mycket. Dubbla frukostar till exempel. Jag planerar redan vad jag ska fika på när jag är hemma i Uppsala igen. Jag har köpt ett för mig nytt knäckebröd med kanelsmak som är fantastiskt gott med lite ost på. Te till det så är lyckan gjord. 
Kanske ska ta en tupplur också. Och städa lite. Och jogga en sväng. Och fixa allt sånt där som jag aldrig orkar fixa när jag har kommit hem från jobbet. 
Som sagt, ibland är det bra att gå upp tidigt även om man ska vara ledig. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0