Labbar och annat läbbigt

Just nu läser jag en kurs som heter bakteriologi. Vi lär oss alltså om bakterier. Än så länge är föreläsningarna klart mindre spännande än virusföreläsningarna men laborationerna är desto roligare. Vi har labb typ tre dagar i veckan, ganska ofta alltså. Igår fick vi tre olika bakterier och vi skulle lista ut vilken som var vilken. Vi får bakterierna på sk agarplattor. Det är plattor med ett ämne, ett agar, där bakterierna växer bra. Dessa plattor kan man öppna och lukta på eller så kan man kolla på bakterieodlingen makroskopiskt, dvs med ögonen. Vi fick även stryka ut bakterier på objektglas, färga in och kolla mikroskopiskt, också med ögonen men genom ett mikroskop. 
Idag fick vi en agarplatta med blandkoloni, alltså flera olika bakteriesorter. Dessa fick vi stryka ut på nya agarplattor och imorgon ska vi se hur de har växt samt identifiera dem. 
Vi fick även kolla lite på färdigväxta plattor med Salmonella, E. coli och en till bakteri som jag inte kommer ihåg vad den hette. Att sticka ner näsan i en salmonellakultur och sniffa är inget jag brukar göra i vanliga fall direkt.. 

Idag har jag även fått lära mig att tvätta händerna. I kid you not. Helt allvar. Vi fick smörja händerna med flourocerande lotion som syns i UV-ljus. Efter viss tvättinstruktion satte vi igång och gnuggade händerna. När jag hade gnuggat som jag aldrig gjort förr tänkte jag att nä, nu måste jag bara vara ren. Stack in händerna under lampan och väntade mig prickfria händer. Men icke. Fortfarande smutsig. Fyra (!) tvättar senare var jag fortfarande inte ren. Värt att tänka på när man är sjuk och inte vill smitta andra eller när man hanterar rå kyckling, på tal om salmonella. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0