En summering av första året som veterinärstudent

Jag tänkte att skulle ta och summera skolåret för mig själv och för er, nu när det äntligen/ redan är över.

 

September: Jag kom till Uppsala den 1 september och skolan började den 2. Jag fick även nyckeln till mitt korridorsrum den 2 september. Därför sov jag hos en äldrekursare den första natten. Hon visade sig sedan vara min fadder.

Första veckan var galen. Mer eller mindre hela dagarna bestod av inspark och det var verkligen fullt ös medvetslös hela dagen varje dag. Ett stort antal av mina klasskompisar blev sjuka efter insparken, även jag. Detta kan dock till stor del även ha berott på att jag åkte till Norge med kåren precis efter insparken. Där var det ännu mer fullt ös medvetslös och alla som åkte med blev förkylda.

Efter insparksveckan började allvaret och det var inte nådigt. Vi hade en sådär tre veckor tills vår första tenta. Fram till dess skulle vi lära oss alla skelettdelar, organ och organdelar, både på svenska och på latin. Dessutom skulle vi lära oss var alla dessa delar satt. Det blev mycket övande på skelett och döda djur på asis. Jag hade dessutom min första muntliga tenta och höll på att svimma av nervositet.

I samma veva skulle vi dessutom läsa embryologi och alltså lära oss hur det går till från att ett ägg befruktas tills att en liten djurunge föds. Detta för alla djurslag.

 

Oktober: Efter första tentan kändes det som att tempot borde sänkas. Det var väl bara nu i början som de körde på så hårt för att gallra ut de som inte passar på utbildningen? Nja. Riktigt så blev det inte. Det blev snarare en tempohöjning.

Vi började läsa BMB-kursen aka Biomedicinsk Baskurs. Detta innebar att vi mellan oktober och januari kom att läsa kemi. Jag tycker inte att kemi är världens roligaste ämne direkt, därför tyckte jag att kursen var ganska svår.

Även om dagarna inte var så långa på BMB-kursen så blev det väldigt mycket studietid ändå. Det var sällan jag satt hemma en hel dag utan att plugga. Ungefär i oktober insåg jag att det där med lediga eftermiddagar och helger var ett minne blott.

 

November: Nu hade jag precis klippt av mig håret och kände mig fri och stark. Detta tog mig igenom det värsta höstrusket. Dessutom kunde jag nu säga upp mitt äckliga korridorsrum. Vi hade bestämt oss för att flytta ihop några tjejer i klassen och hyra en ville ihop. Woho! Jag längtade bort från Flogsta.

 

December: Slutspurten på BMB-kursen. Hela jullovet ägnades åt aminosyror, citronsyracykeln, glykoproteiner, proteoglukaner och annat mysigt.

I mellandagarna flyttade jag in i villan.

 

Januari: Det nya året kickades igång med en braktenta som jag klarade på håret. Jippie, tänkte jag, ingen mer kemi! Ack så fel jag hade.

Nästa kurs som drog igång var nämligen OSF, Organens Struktur och Funktion. Nu skulle vi plötsligt komma ihåg all kemi och gå vidare därifrån, organ för organ.

Varje organsystem skulle gås igenom med fokus på histologi (läran om vävnader), anatomi (vilken plats allt har och vad allt heter) och fysiologi (hur allt funkar). Den första delkursen var cirkulation + respiration och nervsystemet + endokrina organ (d.v.s. hormoner och sådant).

 

Februari: I februari började jag jobba som skottare på UniversitetsDjurSjukhuset, UDS. En chans att tjäna lite extrapengar och samtidigt få se hur en veterinärstation fungerar.

Efter tentan på cirk-resp och nerv-endo i mitten på februari började nästa delkurs: urogenitalia och digestion. Digestion tycker jag är ett av de mest intressanta ämnen vi läst hittills så februari gick ganska snabbt.

I februari fick jag också besök av två trevliga tjejer från Zagreb som var i Uppsala på ett utbyte med vår kår. I juni skulle det bli min tur att åka till dem.

 

Mars: I början på mars fick jag beskedet att jag hade kuggat en tenta. Detta var något helt nytt för mig och ledde till en lätt panik och tankar om att jag aldrig skulle kunna bli veterinär. De gick dock över snart och jag insåg att jag lärde mig mer på omtentaplugget än vad jag hade gjort första gången jag pluggade ämnet.

I mars hade jag också min mest fruktade tenta: histologi. Vi skulle få 20 preparat som kunde visa någon del av något av alla de organ vi hittills hade gått igenom. Jag har hela tiden tyckt att histologi var ganska svårt och därför pluggade jag som en galning till histologitentan. Jag satt i skolan hela dagarna och kvällarna med mikroskopet och kollade på tuba uterina, pylorus, rumen, glandula parotis och andra organ med konstiga latinska namn.

I mars kom också den första egentliga insikten om att jag faktiskt har flyttat ganska långt norrut jämfört med Båstad. I Uppsala var det ju snö i mars!

 

April: I april fick vi en ny uppgift – vi skulle lära oss hundens alla muskler. Vad de heter på latin och svenska, vilket ursprung de har, var de fäster (jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är för skillnad på ursprung och fäste på en muskel) och vad de gör. Till vår hjälp hade vi fyllehundarna, hundar vi fått till skänks från UDS (det var alltså privatpersoner som hade skänkt sina hundar till utbildningen, vi är väldigt tacksamma) och som vi var tvungna att ha liggande i stora spritkar för att de inte skulle stelna till. Min favoritmuskel är musculus splenius, ”hingstnackemuskeln”.  

I april hade vi också den fruktade gatloppstentan. Det är en stationstenta i anatomi som är väldigt krävande för studenterna rent psykiskt, även om den egentligen inte var orimligt svår.

 

Maj: Under första halvan av maj läste vi den enligt mig roligaste kursen under första åter: Integrativ Fysiologi. Det var först nu vi lyckades knyta ihop hela säcken med allt vi hade lärt oss under året.

Andra halvan av maj ägnades åt immunologi, ett helt nytt ämne för mig. Nu var vi tillbaka till kemin och allt handlade om celler och olika kemiska reaktioner.

 

Juni: I juni åkte jag till Kroatien med kåren. Bara några dagar efter det skrev vi den sista tentan och sedan var det plötsligt sommarlov och dags att börja sommarjobba.

 

Hela året gick otroligt snabbt och det känns som om vi knappt har hunnit med någonting. Men det har vi. Kolla bara. Här är en lista på alla tentor vi har haft under året:

Webbtest Osteologi (d.v.s. skelettbenen)

  • ·         Anatomi munta
  • ·         Anatomi + embryologi
  • ·         BMB munta
  • ·         BMB vanlig tenta
  • ·         Cirk+resp och nerv + endo
  • ·         Histologi
  • ·         Ug + dig
  • ·         Gatloppet – praktisk anatomitenta
  • ·         Integrativ fysiologi
  • ·         Immunologi

Som ni ser skriver vi ibland flera tentor vid samma tillfälle. Dessutom webbduggor och omtentor mellan de ordinarie tentatillfällena. Jag räknade ut att jag har skrivit ungefär tio tentor bara under vårterminen. detta ger i så fall ett snitt på två tentor i månaden från mitten av januari till mitten av juni. (Inkluderat två omtentor) Vi har alltså hunnit med en del… 

 

 
Efter ett hektiskt år tycker jag att jag har gjort mig förtjänt av lite tårta
i väntan på nästa, antagligen ännu mer hektiska, år. 
 


Kommentarer
Kajsa

Kul att få läsa om hur ni har det och i vilken ordning ni läser allt! Lite annorlunda än hur man läser det här i Tyskland men nog är det samma hektik....

Svar: Åh vad spännande att läsa om hur ni läser i Tyskland! Jag ska lusläsa din blogg asap :D
My Persson

2014-06-17 @ 23:44:13
URL: http://vetiberlin.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0