Tips på bakgrundsljud

När jag pluggar har jag svårt att lyssna på musik. Jag fokuserar liksom mer på musiken än på pluggandet. Men att plugga helt i tystnad kan bli lite tråkigt ibland, speciellt om det är helg och jag sitter heeeeela dagen och bara matar in information. Jag känner mig lätt lite ensam då. Som tur är har jag hittat lösningen! Den stavas AMSR och innebär avslappnande ljud. AMSR = autonomus sensory meridian response.Det beskrivs på internet ungefär som ljud som känns bra. Ljud som en får en bra känsla av. Det sägs ge en pirrande känsla av välbehag och igenkänning i hjärnan, vad nu det betyder. För mig betyder det mysiga bakgrundsljud baserade på sk white noise. Som ett brus i bakgrunden som inte stör men som gör att jag slipper den tysta, ensamma känslan. Ljud jag känner igen och gillar. 
 
De jag använder är baserade på Harry Potter. (Förvånansvärt mycket plugginspiration på internet är baserat på Harry Potter, faktiskt.) Det är filmer på youtube som är ungefär en timme långa. Jag kör dem på helskärmsläge och har då konstant en bild av exempelvis Hogwarts bibliotek framför mig att vila blicken på ibland. Ljuden är alltså designade för att få mig att känna som att jag är på Hogwarts. Det är ljud av sprakande brasa, regn, fjäderpenna mot pergament osv. Jättemysigt faktiskt. Jag rekommenderar er att prova! Jag har hört att de är bra att ha som bakgrundsljud för den som har svårt att somna också. 
 
Jag bjuder på två från Harry Potter och en från Sagan om Ringen. Lyssna och mys. 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0