Veterinärens olika roller

Jag fick tillbaka resultatet från monstertentan i förrigår. Hur det gick? Jag klarade två av tre delar. Eller kuggade en av tre, beroende på hur en vill se det. Jag väljer två av tre, det känns roligare. Det var ganska väntat att kugga. Lite skönt att få det svart på vitt, faktiskt. Vad som däremot inte var väntat var att majoriteten av klassen (d.v.s. mer än hälften) också kuggade samma del. Detta är väldigt ovanligt för att vara min klass och visar på hur svår tentan faktiskt var. Positivt med detta: många andra som också skriver omtenta betyder många att tentaplugga med.

 

Nu är det en vecka kvar innan julledigheten. FINALLY. Det ska bli så skönt med lite ledigt. Eller ”ledigt”. Jag ska ju trots allt plugga till omtentan som är i början av januari. Men ändå. Ingen skola. Vi ska till och med åka iväg, först till mina föräldrar över jul och sedan till sambons familj över nyår. Jag er fram emot ridning, sällskapsspel och att slippa laga mat själv varje dag. I år blir dock första julen sedan jag var 14 som Ludde inte är med. Ludde var vår hund som blev sjuk och avlivades i somras. Det kommer kännas lite konstigt. Han brukar ju alltid få en egen julklapp och egen plats i soffan vid julklappsutdelningen. 

 

 

 

Idag har jag spenderat större delen av förmiddagen med att surfa runt efter julklapp till min sambo. Till min förskräckelse upptäckte jag sedan att det nu poppar upp massa reklam från just de sidorna som jag har varit inne på. Det där med cookies är lurigt alltså. Måste göra en rensning så att jag inte råkar spoila hela julklappen.

 

Jag har inte skrivit så mycket om vad jag läser just nu på senaste tiden. Det beror på att jag tycker att det är ganska tråkigt. Det handlar inte ens om djur utan om tråkiga människor.

Varför läser ni om människolivsmedel? Den här frågan fick jag av en kompis häromdagen. Det kan jag berätta lite om. Veterinärer pysslar nämligen inte bara med hjärt-lungräddning på hamstrar utan har faktiskt en del kompetens inom folkhälsa också. Otippat kanske men när en tänker efter är det inte så konstigt. Nuförtiden förknippas veterinärer kanske mest med hundar och hästar men från början var veterinärernas stora uppgift att ta hand om de livsmedelsproducerande djuren. Det var därför veterinäryrket uppkom från första början. Då var det kanske inte i första hand djurens välmående som var i direkt fokus utan människornas. Hur då? Jo, om människor äter sjuka djur så blir människor sjuka. Eller, såklart djurens välmående var i fokus men inte på det sätt det är för våra sällskapsdjur idag.

 

Veterinärer har fortfarande den här rollen till viss del. Veterinärer jobbar dels direkt med lantbruksdjuren, ex behandlar juverinflammation på mjölkkor, dels med själva maten. Veterinärer har tillexempel en viktig del på slakterier där de besiktigar alla djur före och efter slakten. Detta är dels för att övervaka djurens hälsa så att alla djur mår bra när de kommer till slakt (sjuka djur får inte slaktas) och dels för att övervaka köttets kvalitet så att människor inte ska bli sjuka. Det var exempelvis på slakteriet som utbrottet av mul- och klövsjuka i Storbritannien upptäcktes 2001.

Veterinärer arbetar också exempelvis på länsstyrelsen och är där del i livsmedelsövervakning på ett större plan. Första veckan på veterinär fick jag lära mig att det alltid är en veterinär inblandad när en restaurang stängs ner av hygienskäl. (Oklart om det alltid är en veterinär med men det tycks i alla fall vara vanligt.)

Veterinärer har alltså många roller och bidrar mer till folkhälsa och det som kallas one health (fritt översatt av mig till världshälsa där djur, natur och människor ingår, kretsloppshälsa kanske). Detta var något jag inte alls visste om när jag bestämde att jag skulle bli veterinär. Jag trodde att det mest var hundar, hästar och kor typ. Men så är det alltså inte, det är mycket bredare än så. (Jag har inte gått in på allt här, veterinärer jobbar ju även på ex labb osv, men det får bli ett annat inlägg.) 

 

 

Av den här anledningen läser vi alltså om livsmedelshygien just nu. Vi har hittills lärt oss typ alla farliga grejer som finns i livsmedel (det är väldigt mycket) men också om vad som görs för att motverka utbrott. Visste ni att det system som idag måste användas av alla livsmedelsproducenter, HACCP – hazard analysis and critical control point, först utvecklades av NASA. Jajjemen. Det var såklart helt uteslutet att riskera att astronauterna skulle bli sjuka uppe i rymden, kan ni tänka er vilka kostader? Detta var tvunget att undvikas till varje pris. Då utvecklades HACCP som nu används även här nere på jorden. Inte illa. 

 

 
Okej, jättedålig bild men det var det här jag tänkte på när föreläsaren började prata om astronauter och mat. Kommer ni ihåg hur de fick mat i Vintergatan 5A? De hade en maskin och tryckte på lite knappar och POFF! så poppade det upp massa mat. Låter mycket godare än tubmat, eller hur? (Eller vad nu astronauter äter. Ingen aning faktiskt. Men jag antar att tillagningsmöjligheterna är ganska begränsade uppe i en rymdraket. Därför --> mat på tub.)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0