Att anteckna snyggt och bra

Nu är det tenta om exakt en vecka och fram tills dess har vi inläsningsdagar. Det innebär att vi inte är schemalagda alls förutom någon frågestund ett par dagar innan tentan. Nu hänger allt på en själv och hur bra studieteknik en har. Eftersom jag bor såpass långt från skolan försöker jag plugga hemma så mycket det går. 

Jag följer några studiebloggar som lägger upp massa inspirerande tips på hur en bör plugga för bästa resultat. Jag har fastat för tipsen om hur en antecknar för att minnas. Dels så finns det metoder för hur en kan anteckna på själva föreläsningen, dels för hur en kan göra för att maximera bildminnet. Jag har försökt göra lite så och här kommer några exempel. 

Först: snygg rubrik som fäster blicken. Här är två olika: 


Ett annat tips är att göra ramar runt de olika sektionerna, eller dela upp på annat sätt. Det syns bättre att de är åtskilda och jag tycker att det är lättare att komma ihåg utan att blanda ihop allt. Att använda olika färger hjälper också. Exempelvis använder jag rött för läkemedel som påverkar koagulationen för att det handlar om blod.  Här syns exempel på det. 


En annan grej är att inte bara skriva av allt rakt upp och ner. Jag lär mig i alla fall inte så mycket av det. Istället kan en göra tankekartor eller händelsekartor där pilar visar i vilken ordning saker händer. På så sätt får jag grepp om samband och får tänka lite själv. Här är exempel. 


På bilden ovan syns också att det sitter post-it-lappar på tankekartorna. De använder jag när pappret tar slut, för att skriva en aha-upplevelse och för att sammanfatta de viktigare punkterna. 

Eftersom det är fredag idag, och dessutom första dagen jag har en hel pluggdag hemma i nya huset passar jag också på att mysa till det lite med te och levande ljus. Det blir faktiskt lite trevligare att plugga då. 




Kommentarer
Anonym

Hej! Jag har en fråga :) har för mig jag läst tidigare på din blogg att du jobbat extra som fölvakt. Kan du inte berätta mer om det jobbet, hur det är och vad man gör, hur gör man för att söka om man själv vill göra det när man börjar plugga och ungefär vad kan man räkna in i sin budget att det blir för extrapengar därifrån? :) kram!

Svar: Hej!Jag har bara jobbat som fölvakt ett par gånger så jag är ingen direkt expert. Jobbet går i princip ut på att vaka som en hök över ett väldigt sjukt föl. De föl som jag har vaktat har inte kunnat stå upp själva. Du kollar temp, andning, respiration, tarmljud osv efter ett givet schema. Fölen ska också ha mat, antingen av sin mamma eller ur flaska. Det kräver stor hästvana att vara fölvakt.
Jag fick reda på jobbet via min skolmejl. UDS skickade ut att det behövdes fölvakter och jag gjorde en intresseanmälan och fick gå på en liten kurs/ föreläsning. Det går säkert att kontakta hästkliniken direkt också.
Eftersom jobbet förutsätter att det kommer in ett sjukt föl när du har skrivit upp dig på schemat är det ganska osäkert hur mycket pengar du får in. Är det inget sjukt föl inne blir det ju inget jobb. Dessutom är det ett säsongsjobb eftersom det bara finns nyfödda för under vår-sommaren. Det är därför svårt att säga hur mycket det skulle bli per månad i snitt. Om du vill ha en säker inkomst skulle jag rekommendera något annat, typ skotta i stallet istället.
Jag tyckte att det var väldigt roligt och lärorikt att vara fölvakt men det är väldigt utmattande, både psykiskt och fysiskt. Det är jobbigt att se så små liv må så dåligt. Att vara vaken en hel natt är heller inte alltid så kul. Dessutom är föl jäkligt starka! Det är en rejäl utmaning att försöka hålla ner ett föl som envisas med att försöka ställa sig upp trots att det inte kan eller får. ;)
Hoppas du har fått svar på din fråga!
MVH My
My Persson

2015-11-15 @ 13:53:45


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0