En helt annan typ av försöksdjur

Idag har jag fått beräkna doser av antibiotika och smärtstillande och injicera både subkutant (under huden) och intravenöst (i blodet) på flera olika djur. Jag kände mig som en riktig veterinär. Förutom en liten detalj. Det var gosedjur. Vilket var tur eftersom djuren annars hade fått sin dos gånger ungefär femtio eftersom det var ganska många studenter som stack dem.

Också ganska tur för goseråttan som annars hade fått helt fel dos av mig. Jag räknade nämligen lite fel och han fick bara en tiondel av vad han borde ha fått. Oops..

Lite löjligt att öva på gosedjur kanske? Vi tyckte i alla fall att det var jätteroligt. Det gör det hela lite verkligare. Att sitta och räkna igenom massa räkneexempel på medicinspädningar är väl jättebra och så men det är först när en får göra det på riktigt som det verkligen sätter sig. Idag fick vi faktiskt göra egna spädningar och spruta in i ett djur. Att spädningen bestod av vatten utspätt i mer vatten och att djuren mest består av polyester är mindre viktigt.

 

 

 

Nu har jag snart gått halva utbildningen. Hittills har de enda levande djuren i undervisningen varit getterna i ettan. Kanske går det också att räkna med lantbruksdjuren som vi fick titta på under våra studiebesök och parasiterna som vi fick se i mikroskop. Annars har det bara varit döda djur eller djurdelar. Att övningsspruta gosedjur är helt klart en steg närmre levande djur. Tänk att nästa år vid den här tiden kommer jag säkert vara helt van vid att både lägga permanentkanyler och rektalisera både kor och hästar. (Den som inte vet vad rektalisera innebär får googla.) Och om två år kommer jag nästan vara klar! Jag kan knappt vänta. 



Kommentarer
Erica

Hejsan
Kul att följa dig =)
Jag hittade dig för någon dag sedan och har läst alla dina inlägg från början =) roligt, men bli som med en serie. man ser ikapp jätte fort och sedan kan man knappt vänta tills nästa avsnitt :D
// Erica

Svar: Hej! Vad roligt att du följer min blogg och tack för de fina orden. Jag känner helt klart igen den frustrerade känslan. Jag får se till att blogga lite oftare helt enkelt ;) Kram My
My Persson

2015-10-16 @ 15:37:12
Hanna

Först och främst, tack för en intressant och välskriven blogg! :-)
Här kommer lite frågor som jag har kring veterinärstudier...
Jag är en läkarstudent som funderar på att byta till veterinärprogrammet nästa höst. Undrar ifall du vet om ni har några fd läkarstudenter i er klass och om de har varit nöjda med bytet?
Jag undrar även hur du upplever pluggmängden, verkar som att många hinner med häst och mycket annat vid sidan av?
Har förstått att ni har tenta ganska ofta när jag har tittat på gamla scheman för olika kurser. Är nyfiken på hur långa tentorna är, skriver man från 9-15 varje gång eller blir tentorna mindre då de är fler?

Super tacksam för svar :-)

Svar: Hej! Vad kul att du gillar min blogg! Jag svarade på dina frågor i ett inlägg. Hoppas det blir lite klarare. Själv valde jag litegrann mellan läkare och veterinär men kom fram till att jag ser fler fördelar med att jobba med djur.Fråga gärna mer om du vill veta något annat! MVH My
My Persson

2015-10-25 @ 08:29:32


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

veterinartjejen.blogg.se

Om att vara ung kvinna och studera till veterinär.

RSS 2.0